Intern communiceren kan ook zo
Slack
Slack ( http://www.slack.com ) laat u en uw medewerkers communiceren in verschillende ‘channels’: dat zijn chatrooms die betrekking kunnen hebben op bv. een project, een onderwerp of een team. Ze kunnen zowel publiek als privaat zijn. Daarnaast kunt u ook een-op-een-berichten sturen en er externen bij betrekken.
Via het linkermenu behoudt u het overzicht en op de tijdlijn worden alle conversaties getoond. Bij elkaar horende berichten – incl. eventuele bijlagen – worden netjes onder elkaar weergegeven, waardoor conversaties veel gemakkelijker te volgen zijn dan via e-mail. Alle gesprekken waarbij u ooit betrokken was, blijven overigens toegankelijk. Bepaalde onderdelen vindt u gemakkelijk terug via de zoekfunctie of omdat u ze aangeduid heeft met een ster. Dankzij deze archieffunctie gaat er geen kennis of informatie meer verloren. Ook de integratie met andere tools ( https://slack.com/apps ) is een belangrijke troef.
Yammer
Yammer ( http://www.yammer.com ), dat sinds 2012 deel uitmaakt van Microsoft Office 365, laat u en uw medewerkers eveneens communiceren in een besloten netwerk. Dat kan in afzonderlijke groepen per thema, project, klant, … Ook hier worden gesprekken op een centrale tijdlijn getoond en daarbij kunnen eveneens bv. externe klanten of leveranciers betrokken worden. Doordat Yammer een onderdeel is van de Office 365-suite, kunt u zelfs gesprekken starten vanuit Office-documenten. De integratie met andere tools is dan weer minder uitgebreid dan bij Slack.
Andere tools
Er bestaan nog tal van andere gelijkaardige tools. Voorbeelden zijn HipChat ( http://www.hipchat.com ), Asana ( http://www.asana.com ) en Wrike ( http://www.wrike.com ), Jive ( http://www.jivesoftware.com ), Basecamp ( http://www.basecamp.com ), … Sommige focussen vooral op de opvolging van projecten en taken. Ze werken doorgaans allemaal via het ‘freemium’-model: enerzijds functionaliteiten die gratis zijn, anderzijds te betalen extra’s (bv. vanaf een bepaald aantal gebruikers). Ze kunnen allemaal zowel op een computer als op een mobiel apparaat gebruikt worden.
Tip. Via GetApp ( http://www.getapp.com/collaboration-software ) kunt u de mogelijkheden en prijzen vergelijken, ook van Slack en Yammer.
Facebook at Work: nog afwachten
Facebook at Work ( http://work.fb.com ) is het nieuwe zakelijke communicatieplatform van Facebook waarmee medewerkers binnen dezelfde organisatie eveneens kunnen communiceren. De belangrijkste troef van deze nieuwkomer is wellicht het feit dat u en uw medewerkers al vertrouwd zijn met de privévariant. De privé-Facebookpagina blijft netjes gescheiden van de professionele versie, maar u hoeft slechts één keer in te loggen om beide profielen te zien.
Let op! Voorlopig bevindt Facebook at Work zich nog in de pilootfase en wordt het platform wereldwijd uitgetest door verschillende organisaties. Via de Get Started -knop kunt u alvast een aanvraag voor uw eigen bedrijf indienen.