BETALINGSVERKEER - 02.10.2018

Sneller betaald krijgen met een betaalverzoek

Wellicht kent u de betaalverzoeken (zoals via Tikkie) al van een etentje met vrienden, waarmee de rekening gedeeld kan worden. Dergelijke betaalverzoeken kunt u ook naar uw klanten sturen. Wat komt daarbij kijken?

Lekker makkelijk. Het is erg handig als uw klant een factuur krijgt mét een betaalverzoek. Hij hoeft maar op de link te klikken en zijn internetbankieren wordt geopend en hij kan makkelijk, snel en veilig uw factuur betalen. Volgens ABN AMRO wordt 48% van de Tikkies binnen één uur en 80% binnen 12 uur betaald. Dat is anders wat dan 30 dagen of langer op je centen moeten wachten …

Hoe werkt het?

Veel verschillende apps. Er zijn diverse apps waarmee u een betaalverzoek kunt doen. Tikkie is de bekendste. Verder hebben enkele bekende banken ook een eigen app. U opent de app, vult het bedrag in, voegt een omschrijving toe (factuurnummer) en mailt of deelt het met uw klant. De klant klikt op de link die hij krijgt, en hij kan via iDeal betalen.

Welke banken doen mee?

Tikkie en Plink. Tikkie is een product van ABN AMRO, maar iedereen kan de app gratis downloaden en gebruiken. Met Tikkie voor bedrijven kunt u via een Tikkie-portal Tikkies versturen. Let op. Dit is uitsluitend beschikbaar voor ABN AMRO klanten. Bent u hier geen klant, dan kunt u alleen via uw mobiel een Tikkie versturen. Ook met Plink stuurt u een betaallink naar uw klant. Plink is een product van serviceprovider Mollie. Er moet per transactie betaald worden (bijv. iDeal € 0,29).

Rabobank en ING. Via de bankieren-apps kunt u betaalverzoeken versturen via sms, WhatsApp, e-mail en sociale media. Er geldt een maximum factuurbedrag van € 5.000,-. U krijgt een melding als de klant betaald heeft.

Bunq. Met de app van bunq kunt u ongelimiteerd betaalverzoeken sturen. De teksten van de berichten zijn echter niet aan te passen.

Anderen. Bij SNS, Triodos, Regiobank, ASN en Knab is het (nog) niet mogelijk om betaalverzoeken te sturen.

Uw factuur meesturen?

Vooralsnog kunt u alleen betaalverzoeken versturen via uw mobiel. Dus niet via uw pc.

WhatsApp, sms en sociale media. Verstuurt u uw betaalverzoek via een van deze kanalen? Voeg dan als omschrijving het factuurnummer toe. De factuur moet u dan apart versturen.

E-mail. Verstuurt u uw betaalverzoek via e-mail, dan kunt u ook de factuur meesturen. Maar op de mobiele telefoon is dat voor de meeste ondernemers niet mogelijk of te lastig. Tip. Kopieer dan de betaallink naar een eigen mailbericht, voegt uw factuur (pdf) toe en verstuur dat naar uw klant.

Voor alle klanten mogelijk?

Niet alle klanten werken hetzelfde. Sommige bedrijven betalen maar een of twee keer maand en bij andere bedrijven moet de factuur geverifieerd en goedgekeurd worden. Tip. Kleinere bedrijven en zzp’ers kunt u wel een betaalverzoek met de factuur meesturen. Grote kans dat er meteen betaald wordt. Nog beter is het om dit eerst goed af te spreken. Dat kan u tijd schelen.

Download een document met alle relevante website-adressen van http://tipsenadvies-bouw.nl/download (BW 21.03.02).
Door een betaalverzoek naar uw klanten te sturen worden facturen eerder betaald. Vermeld wel het factuurnummer. Door de betaallink in een e-mail te kopiëren, kunt u aan de klant ook meteen de factuur (pdf) meesturen. Spreek met grotere bedrijven de betaalwijze het liefst af.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01