BTW - 16.10.2019

Invoering quick fixes bij verkoop goederen in de EU

Met ingang van 2020 worden de btw-regels voor internationale handel en vervoer van goederen aangepast. Met de wijzigingen, ook wel quick fixes genoemd, krijgt vrijwel iedere ondernemer die in het buitenland zakendoet, te maken.

Intracommunautaire leveringen. Van een ‘intracommunautaire levering’ is sprake als er goederen in het kader van de levering worden verzonden of vervoerd naar een ander EU-land én de goederen in het andere EU-land zijn belast met btw omdat de afnemer een intracommunautaire verwerving doet. Hiervan kan alleen sprake zijn als de afnemer een btw-ondernemer is.

0% btw. Indien u als Nederlandse ondernemer goederen levert, mag u alleen 0% btw op de intracommunautaire levering toepassen als:

  • u kunt aantonen dat de goederen naar een ander EU-land zijn vervoerd, denk aan CMR-vrachtbrieven, buitenlandse betalingsbewijzen en correspondentie met de afnemer; en
  • er aangetoond kan worden dat de afnemer btw-ondernemer is in het andere EU-land.

Strengere eisen aan bewijs

Twee bewijsstukken. Voor toepassing van 0% btw op een intracommunautaire levering geldt vanaf 1 januari 2020 de voorwaarde dat de leverancier over twee bewijsstukken moet beschikken die niet tegenstrijdig van elkaar zijn en door twee onafhankelijke partijen zijn opgesteld. Dit kan bijv. een driemaal ondertekende CMR-vrachtbrief zijn in combinatie met een bankafschrift van de betaling van het vervoer van de goederen of een factuur van de vervoerder in combinatie met een ontvangstbewijs van opslag van de goederen in het EU-land van aankomst.

Geldig btw-identificatienummer

Afnemer. Vanaf 1 januari 2020 geldt dat indien u als leverancier niet over een geldig btw-identificatienummer van de afnemer in het andere EU-land beschikt, er door u geen 0% btw mag worden berekend. Let op. Breng in dat geval Nederlandse btw in rekening om naheffingen van de Belastingdienst te voorkomen.

Btw-nummer checken. Check het btw-identificatienummer van de afnemer via de website van de Europese Commissie ( http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ ) en bewaar een kopie van de check in de administratie bij de factuur. Vermeld het btw-identificatienummer van de afnemer bovendien op de verkoopfactuur en gebruik dit nummer ook in de opgaaf ICP.

Btw-behandeling voorraad op afroep

Versoepeling regels. Het overbrengen van een voorraad goederen door ondernemer A naar ondernemer B in een ander EU-land waarbij A het eigendom van de goederen behoudt tot het moment waarop B de goederen feitelijk afneemt (voorraad op afroep) of direct doorverkoopt (goederen in consignatie), brengt voor A een hoop administratieve rompslomp mee. Daarom worden vanaf 1 januari 2020 de regels hiervoor vereenvoudigd.

Keten- en ABC-transacties

Vereenvoudigde regels voor vervoer. Voor leveringen tussen drie of meer partijen in meerdere EU-landen waarbij de goederen één keer van het ene EU-land naar een ander EU-land worden overgebracht, geldt er vanaf 2020 een vereenvoudiging voor de toerekening van het vervoer.

Uitgebreide uitleg over de quick fixes inzake voorraad op afroep en ketentransacties (BT 24.16.04)

Vanaf 2020 mag u alleen 0% btw op een intracommunautaire levering toepassen als u over een geldig btw-identificatienummer van de afnemer beschikt en over twee onafhankelijk van elkaar opgemaakte en niet-tegenstrijdige documenten die het vervoer van goederen naar een ander EU-land aantonen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01