ADVISEUR - 17.10.2019

Schelden bij de rechter doet de zaak geen goed

Een adviseur gebruikte grove woorden en krachttermen bij de belastingrechter. Natuurlijk wilt u dat uw adviseur zich tot het uiterste inspant om de zaak voor u te winnen. Is schelden wel handig en verstandig? Hoe wordt u niet gedupeerd?

Adviseur. Een fiscaal adviseur had zich gespecialiseerd in de bestrijding van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Hij voerde in dat kader een groot aantal procedures. De meeste van die procedures gingen verloren. Dat kan gebeuren. Wat echter niet mag, is dat de adviseur zich in deze procedures (in de woorden van de rechter) “ongepast, onfatsoenlijk en respectloos” bejegende. De gemachtigde werd daarom door de rechter gewaarschuwd. Wat speelt hier en hoe voorkomt u dat u hierdoor gedupeerd wordt?

Adviseur gaat onbehoorlijk tekeer

Tirade tegen inspecteur. De vertegenwoordiger van de inspecteur werd uitgemaakt voor clown. Deze ‘clown’ had volgens de adviseur niet alleen het lef gehad om zich bij de rechter te beklagen over het taalgebruik van de gemachtigde, maar zou meneer ook volgens zijn zeggen hebben willen laten fusilleren of ophangen. De inspecteur was “geboren om te stelen en te bedriegen” en was verder een “ongekende charlatan die oplichten van belastingbetalers tot een kunst heeft verheven”. Kortom: “een kennelijke boef die structureel steelt”.

Tirade tegen belastingrechter. De Arnhemse rechtbank werd omschreven als “het circus in Arnhem”, het Hof Amsterdam was “natuurlijk een crimineel bolwerk”. Verder werd de hoogste belastingrechter (Hoge Raad) door de adviseur betiteld als “een intens criminele organisatie als de Hoge Raad der Nederlanden, de max in Nederland op het gebied van verneuken van rechten van belastingplichtigen en het faciliteren van de wetgever en de heffende autoriteit”. Kortom: “de rechtspraak in Nederland is een schande voor Europa en voor elke te respecteren maatschappij!”

Klant gedupeerd door dit optreden

Niet handig en verstandig. Het is werkelijk niet te begrijpen wat deze advisuer als gemachtigde voor zijn cliënten met zijn taalgebruik dacht te bereiken. Productief kan dit allemaal per saldo niet in het voordeel van zijn cliënten uitpakken. De rechter reageerde nog onderkoeld: “Gelet op de inhoud van deze stukken, waarin door u zeer beledigende opmerkingen worden gemaakt ten aanzien van personen werkzaam bij de Belastingdienst en de rechtspraak, zal het hof op de inhoud van die stukken geen acht slaan”. Hof Arnhem-Leeuwarden (ECLI:NL:GHARL:2019:6596) was strenger en maakte gebruik van zijn bevoegdheid om een gemachtigde in persoon te weigeren (art. 8:25 Awb). Wegwezen! Misschien nog belangrijker was de overweging van het hof dat “door u gemaakte opmerkingen en beledigingen en mogelijk laster aan de vertegenwoordigde worden toegerekend.” Oftewel: de belastingplichtige kan problemen krijgen door het onheuse optreden van de gemachtigde.

De moraal van dit prutserverhaal?

Prutser. Verder speelde dat hij meer dan 152 maal in het ongelijk gesteld was wegens termijnoverschrijding. Schelden is makkelijker dan procederen. Onbehoorlijk tekeergaan tegen de belastingrechter werkt contraproductief. Als u een adviseur kiest die aangesloten is bij een officiële beroepsorganisatie (vraag hiernaar bij uw adviseur), weet u dat u met een adviseur werkt die gebonden is aan officiële beroepsregels met tuchtrechtregels. Deze weet dat hij zijn boekje beter niet te buiten kan gaan. Hij zal met tactisch beleid uw zaak behartigen.

Als u een adviseur kiest die aangesloten is bij een officiële beroepsorganisatie (vraag hiernaar bij uw adviseur), weet u dat u met een adviseur werkt die gebonden is aan officiële beroepsregels met tuchtrechtregels. Deze weet dat hij zijn boekje beter niet te buiten kan gaan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01