KLACHTEN EN GESCHILLEN - 29.04.2020

Ontbreken klachtenregeling en geen geschilleninstantie

Kan de ene vennoot in de praktijk worden aangeklaagd door een andere vennoot over het ontbreken van een adequate klachtenregeling en verplichte aansluiting bij een geschillencommissie?

Casus. Nellie is neuroloog en een aantal jaren werkzaam geweest bij de maatschap psychomedische praktijk. Zij was als vennoot en behandelaar aan de maatschap verbonden. Een patiënt van de praktijk, Theo, heeft een klacht ingediend bij het tuchtcollege tegen o.a. Nellie, wegens schending van het medisch beroepsgeheim. Theo heeft over deze kwestie ook rechtstreeks bij de praktijk geklaagd. De klacht is behandeld door de directeur van de praktijk.

Onderzoek IGJ. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Nellie laten weten naar aanleiding van de melding te onderzoeken of de praktijk ten aanzien van de klachtregeling voldoet aan de verplichtingen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

De klacht. Nellie dient een tuchtklacht in tegen psychiater Joop, werkzaam in de maatschap. Haar verwijt is dat de maatschap geen adequate klachtenregeling heeft en niet is aangesloten bij een geschillencommissie. In de hoedanigheid van partner (vennoot) van de maatschap is Joop verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en is hem (volgens Nellie) hiervan een verwijt te maken. Nellie stelt dat door het ontbreken van een klachtenregeling, de klacht die Theo bij de maatschap heeft ingediend, onvoldoende onafhankelijk is behandeld. Daardoor is de situatie geëscaleerd, in die zin dat Theo aanleiding heeft gezien om een tuchtklacht tegen Nellie in te dienen.

Tuchtcollege

Het tuchtcollege in Den Haag onderzoekt eerst of Nellie ontvankelijk is in haar klacht. Daarvoor is het onder meer vereist dat zij klachtgerechtigd is op grond van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) en dat de gedragingen waarover zij klaagt, vallen onder de reikwijdte van het tuchtrecht (ECLI:NL:TGZRSGR:2019:92) . Het college oordeelt dat de klacht geen betrekking heeft op de wijze waarop de individuele klacht van de patiënt is behandeld. Gebleken is ook dat Joop bij deze klachtbehandeling geen feitelijke betrokkenheid heeft gehad. Het verwijt van Nellie betreft de hoedanigheid van Joop als vennoot van de maatschap, die geen adequate klachten- en geschillenregeling had toen zij daar werkzaam was.

Behandelrelatie. Tussen Nellie en Joop bestond geen individuele behandelrelatie, zodat aan de eerste tuchtnorm (art. 47 lid 1 sub a Wet BIG) niet kan worden getoetst.

Uitoefening beroep. In de Wkkgz zijn onder meer verplichtingen opgenomen over de behandeling van klachten en geschillen. De normen in die wet richten zich tot de instellingen die zorg verlenen, niet tot de individuele beroepsbeoefenaren. Hoewel Joop in zijn rol als manager of vennoot van de maatschap verantwoordelijkheid kan dragen voor het voldoen aan deze wettelijke verplichtingen (de instelling moet inderdaad een klachtenregeling hebben), betreft dit geen handelen dat verband houdt met de uitoefening van de individuele gezondheidszorg. Het gaat ook niet om handelen dat strijdig kan zijn met hetgeen een behoorlijk beroepsbeoefenaar betaamt. Dit betekent dat ook aan de tweede tuchtnorm (art. 47 lid 1 sub b Wet BIG) niet kan worden getoetst. Daarom valt het handelen waarover wordt geklaagd, niet onder de reikwijdte van het tuchtrecht en is Nellie niet ontvankelijk in haar klacht.

Taak voor de inspectie

Zorginstellingen moeten volgens de wet een goede klachtenregeling hebben en aangesloten zijn bij een geschilleninstantie. Ontbreken deze, dan kan de inspectie maatregelen nemen tegen de zorginstelling (bijv. een waarschuwing of boete). Zorgverleners werkzaam bij de instelling, kunnen het ontbreken melden bij de inspectie.

De inspectie kan maatregelen nemen als een zorginstelling geen klachtenregeling heeft. Zorgverleners kunnen hierover niet klagen bij het tuchtcollege.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01