PRIVACYWETGEVING - 04.06.2020

Klant vragen naar klachten niet privacygevoelig?

Gezondheidscheck. Voor bijv. kappers, schoonheidsspecialistes en een aantal andere contactberoepen wordt geadviseerd om een ‘gezondheidscheck’ te doen, voordat de afspraak plaatsvindt. Daarbij wordt gevraagd of de klant afgelopen twee weken coronagerelateerde klachten heeft gehad. Zo ja, dan kan de afspraak niet doorgaan. Ook bij binnenkomst (afspraak) dient dit dan nog een keer gecheckt te worden.

De AVG. Ondanks dat de coronasituatie uitzonderlijk is, blijft de AVG gewoon van toepassing. Mondeling de gezondheid checken (en vragen naar medische persoonsgegevens), valt niet onder gegevensverwerking en dus niet onder de AVG. Let op 1.  Het vastleggen van de gegevens is niet (zonder meer) toegestaan, omdat hiervoor een expliciete grondslag vereist is. Het afnemen van een coronagezondheidscheck, zonder deze gegevens ergens vast te leggen, is echter gewoon toegestaan. Let op 2.  Veel ondernemingen laten klanten online reserveren. Tip.  Ons advies is om tijdens het reserveringsproces alleen te wijzen op de gezondheidsvoorwaarden, zodat u geen (medische) persoonsgegevens verwerkt. Als de klant/cliënt u dan bezoekt, kunt u de mondelinge check doen.

Temperaturen. Wilt u de temperatuur van bezoekers of klanten (of van werknemers) meten? De Autoriteit Persoonsgegevens geeft duidelijk aan dat dit in nagenoeg geen enkel geval is toegestaan en dat dit flink beboet kan worden.

Een mondelinge gezondheidscheck zonder vastlegging valt niet onder de AVG. Wijs bij een online reservering alleen op de gezondheidsvoorwaarden. Temperaturen mag u niet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01