DEBITEURENBEHEER - 04.06.2020

Mijn klant failliet door corona, wat nu?

“De faillissementen stijgen”, aldus het CBS. Stel, uw klant gaat failliet als gevolg van de coronacrisis. Wat kunt u doen om te voorkomen dat uw schade groot is bij een faillissement en hoe dient u te handelen als uw klant failliet is? Kunt u anticiperen?

Zo houdt u de schade zo klein mogelijk

Zorg voor goed contact met uw klant. De signalen van een mogelijk faillissement van uw klant dienen zich vaak al vroeg aan. Uit onderzoek blijkt dat een ondernemer gemiddeld één jaar (!) te lang doorgaat met zijn onderneming. Het laatste jaar probeert hij met alle macht zijn onderneming te redden. U kunt dat merken doordat:

  • het aantal bestellingen afneemt (of juist toeneemt);
  • de betalingstermijn van uw facturen toeneemt;
  • uw klant vaker ontevreden over u is. Klagen kan een excuus zijn om uw factuur niet te hoeven betalen en/of korting te bedingen.

Tip.  Door intensief contact met uw klant signaleert u signalen op tijd en kunt u daarop anticiperen.

Actief debiteurenbeheer. Veel ondernemers vinden debiteurenbeheer maar lastig en tijdrovend. Door het echter te zien als een commerciële kans in plaats van ‘gezeur over de factuur’ maakt u het een stuk leuker. Door uw facturen stipt op te volgen, signaleert u meteen of er iets speelt. Leg afspraken altijd goed vast, mocht er discussie komen, dan kunt u altijd wijzen op uw dossier.

Zekerheid vooraf

Vreest u dat uw klant ‘om dreigt te vallen’, maar wilt u wel graag leveren? Tip 1.  Vraag een deelbetaling vooraf, kijk of u tussentijds kunt factureren of laat uw klant betalen voordat hij de goederen of de dienst afneemt. Tip 2.  Spreek met uw klant af dat de goederen uw eigendom blijven, totdat alles is betaald. Neem dat op in uw algemene voorwaarden, (die u mee stuurt met de offerte) of spreek dit apart af in bijv. uw offerte of een aparte brief. Zorg ervoor dat uw klant daar duidelijk mee instemt.

Uw klant gaat failliet

Gaat uw klant failliet en heeft u nog openstaande facturen, vaak krijgt u dan van de curator een verzoek om uw vordering bij hem in te dienen.

Krijgt u geen bericht? Het kan zijn dat een curator niet weet dat u een vordering heeft op uw klant, bijv. omdat de administratie van uw klant niet volledig is en/of omdat de curator (nog) geen inzage heeft in de administratie van uw klant. Tip 1.  Op de website van de Rechtspraak ( https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index ) kunt u gemakkelijk terugvinden of uw klant failliet is en wie de curator is. U kunt dan meteen uw vordering bij hem indienen. Tip 2.  Dien uw vordering altijd bij de curator in. Afgedragen btw vraagt u bij de fiscus terug, zodra u dat van de curator verneemt.

Op http://tipsenadvies.nl/download (TA 26.21.02) vindt u:• Voorbeeldbrief indienen vordering bij de curator• Stappenplan als uw debiteur dreigt failliet te gaan

Eigendomsvoorbehoud. Heeft u goederen geleverd onder eigendomsvoorbehoud, dan is het zaak om de curator zo snel mogelijk in te lichten. Stuur naast de facturen dan altijd een exemplaar mee van uw algemene voorwaarden. Maak daarna direct een afspraak met de curator om uw goederen op te halen.

Nieuw bedrijf? Soms begint uw klant een ander, nieuw bedrijf. Probeer dan afspraken met uw klant te maken over betaling van de oude facturen. In onderling overleg is er vaak veel mogelijk! Was uw klant een eenmanszaak of een Vof, dan kunt u zich weer melden bij uw klant om alsnog betaling te verkrijgen. Uw klant ‘bestaat’ immers nog! U heeft hiervoor doorgaans vijf jaar de tijd voor, daarna is uw vordering vaak verjaard.

Neem bij een faillissement altijd contact op met de curator en houd contact met hem. Alleen dan weet u of u (een gedeelte van) uw factuur betaald krijgt. Download ons stappenplan en de modelbrief. Door zekerheden vooraf (deelbetaling, eigendomsvoorbehoud) kunt u bij twijfel over een klant zulke risico’s beperken.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01