THUISWERK EN ICT - 04.06.2020

Ook thuis op de computer veilig aan het werk

U heeft al genoeg gedoe aan uw hoofd en zit dus niet te wachten op allerlei computerproblemen. Heeft u medewerkers thuis aan het werk, zorg er dan voor dat dit zo veilig mogelijk gebeurt. Dat klinkt simpel, maar waar moet u dan op letten?

In gesprek met uw ICT-adviseur

Er spelen een aantal zaken als uw personeel thuis aan het werk gaat. Bespreek minimaal deze zaken met uw IT-adviseur, zodat een en ander zo goed als mogelijk geregeld is, ook voor uzelf natuurlijk.

Apparatuur van de zaak. Nemen uw werknemers computers van de zaak mee of werken ze met eigen apparatuur? Stem met uw adviseur af hoe er in beide gevallen zo veilig mogelijk gewerkt kan worden. Mag de laptop van de zaak bijv. op het thuisnetwerk worden aangesloten en mogen werknemers met hun eigen computer of tablet inloggen op het netwerk van de zaak?

Inloggen op de zaak. Wie krijgt er toestemming om op de zaak in te loggen, tot welke programma’s krijgt men toegang en wie krijgt waarvoor toegang? Tip.  Zorg dat er uitsluitend kan worden ingelogd door middel van twee-factor-authenticatie. Uw medewerker logt in met een wachtwoord en krijgt dan vervolgens via sms nog een code om in te vullen.

Verbinding via een VPN. Een Virtual Privat Network (VPN) is een beveiligde verbinding tussen twee punten via het internet. Hiervoor is er een VPN-dienst nodig. Deze zijn er in gratis en in betaalde versies. Tip.  Laat u over de noodzaak goed informeren. VPN-aanbieders kunt u eventueel vergelijken op https://www.vpngids.nl

Bestanden delen. Het kan handig zijn als medewerkers op afstand samen in de noodzakelijke bestanden kunnen werken. Daar zijn mogelijkheden voor via diensten, zoals Sharepoint (Office 365), Slack en Workzone of via cloudopslag, zoals Google Drive en Microsoft OneDrive. Tip.  Vaak is het een aanrader om te kiezen voor een pakket dat aansluit bij de software die u al gebruikt.

Netwerkcapaciteit. Afhankelijk van het aantal medewerkers en het type werkzaamheden moet u voldoende netwerkcapaciteit in huis hebben. Check of uw bedrijfsnetwerk er klaar voor is.

In gesprek met uw medewerkers

Aan thuiswerken kleven grote, zakelijke risico’s. Let op.  Er ontstaan grote problemen als derden ongeoorloofde toegang tot uw bedrijfsnetwerk krijgen. Wijs uw medewerkers op de gevolgen hiervan en wat zij kunnen doen om de risico’s zo laag mogelijk te houden.

Hier wijst u op. Wijs daarbij onder andere op:

  • het belang van een veilig (wifi)netwerk en het gebruik van veilige wachtwoorden;
  • de gevaren van phishing en dat zij niet zomaar overal moeten doorklikken, omdat er zo naar hun gegevens gevist wordt;
  • het extra beveiligen van gevoelige informatie die wordt verstuurd en om documenten eventueel van een extra wachtwoord te voorzien;
  • het installeren van een goede virusscanner, zoals van Norton ( https://nl.norton.com ), F-Secure ( https://www.f-secure.com/nl ), gratis via internetprovider Ziggo Safe Online ( https://www.ziggo.nl/internet/internetbeveiliging ) en Bitdefender ( https://www.bitdefender.nl );
  • het up-to-date houden van alle gebruikte software;
  • het houden aan de bedrijfsregels voor thuiswerken;
  • dat u ingeschakeld wordt als er zich onverhoopt problemen voordoen, er meldingen zijn of men verdachte e-mails ontvangt. Wijs erop zulke e-mails zeker niet te openen;
  • geen privĂ©-ICT’ers of onbevoegden laten knutselen aan uw (bedrijfs)netwerk.
Inloggen op het bedrijfsnetwerk is het meest veilig via een VPN met twee-factor-authenticatie. Wijs uw werknemers op de gevaren van thuiswerken en op uw bedrijfsregels. Belangrijk zijn een goede virusscanner, up-to-date software en veilige wachtwoorden. Overigens geldt dat ook als u zelf vanuit huis werkt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01