E-MAIL - BEVEILIGING - 21.10.2020

Bescherm extra de e-mailaccounts waarmee u registreert

Als het e-mailadres waarmee u op een website geregistreerd bent, gehackt wordt, loopt u het risico dat ook uw toegang tot deze website gehackt wordt. Hoe beveiligt u dit e-mailaccount het best?

Waarom een probleem?

Bijna iedere website waarop u zich registreert, vraagt dat u een e-mailadres opgeeft. Dat e-mailadres wordt niet alleen gebruikt om u bijv. een nieuwsbrief of bestelinformatie te bezorgen, maar ook om u te helpen als u uw wachtwoord vergeten bent. U kunt dan immers vragen om een e-mail te krijgen waarmee u een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op!  Als iemand uw e-mailaccount gehackt heeft, kan deze dus ook - zonder dat u het weet - zo’n e-mail aanvragen en zo uw wachtwoord op een website veranderen. Als dat eenmaal gebeurd is, kan hij met het nieuwe wachtwoord als u inloggen op deze website en kunt u zelf niet meer op deze website inloggen. Het is dus van belang dat u de e-mailaccounts waarmee u overal geregistreerd bent zo goed mogelijk beschermt.

Hoe beschermen?

Gebruik meerdere accounts. Gebruik niet voor al uw registraties hetzelfde e-mailaccount. Gebruik bijv. een account van het werk voor professionele doeleinden, het account bij uw internetprovider voor persoonlijke doeleinden en een account bij Gmail.com of Outlook.com voor meer algemeen gebruik. Door uw registraties te spreiden over verschillende e-mailadressen, spreidt u ook het risico.

Kies een sterk wachtwoord. Kies uiteraard een sterk wachtwoord dat voor elk van uw e-mailaccounts verschillend is. Als u een wachtwoordmanager gebruikt (bijv. LastPass of de ingebouwde wachtwoordbeheerder in uw browser), dan kan deze wachtwoorden voor u genereren en automatisch invullen. Gebruikt u vooral uw Gmail- of Outlook-mailadres om overal te registreren, beveilig deze dan het liefst extra met ‘tweestapsverificatie’. Bij aanmelden via een nieuw apparaat moet u dan, naast uw wachtwoord, nog iets bijkomend ingeven (bijv. een code gegenereerd in een authenticator-app op uw smartphone). Meer info vindt u op https://bit.ly/2GRpi2r (Microsoft-account) en https://support.google.com/accounts/answer/185839 (Google-account).

Lees uw e-mail aandachtig. Phishingmails blijven het belangrijkste middel waarmee men uw logingegevens tracht te pakken te krijgen. Klik dus zeker niet in een bericht op de hyperlink die u zogezegd naar de website zal brengen om uw logingegevens te bevestigen. Ga steeds rechtstreeks naar de website zelf (van bijv. PayPal, van uw bank, etc.) als u gevraagd wordt om daar iets ter bevestiging in te geven.

De enige uitzonderingen daarop zijn zogenaamde ‘activatiemails’. Dat zijn e-mails die u ontvangt als u ergens op een website tracht in te schrijven. Deze website stuurt u dan een bericht met een link waarop u moet klikken om te bevestigen dat het opgegeven e-mailadres wel degelijk actief is. Zo’n activatiemail ontvangt u normaal meteen bij het inschrijven op de website.

Open in een e-mail van onbekende afzenders (of van een bekende afzender, maar met een bericht dat u niet echt verwacht), nooit de eventuele bijlagen. Bijlagen zijn immers de meestgebruikte manier om ransomware op uw computer binnen te smokkelen. Heeft u toch een bijlage gedownload waarvan u vreest dat deze niet pluis is, voer dan meteen een scan uit met uw virusscanner (bijv. het in Windows 10 ingebouwde Windows Defender).

Besteed extra aandacht aan de beveiliging van e-mailaccounts waarmee u zich op allerlei websites registreert. Gebruik daarvoor meerdere accounts om het risico te spreiden, zorg steeds voor een sterk wachtwoord en let op voor phishing en onbekende bijlages.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01