WEBDIENSTEN - VARIA - 07.10.2020

Google Trends, een schat aan informatie voor u

Google Trends vertelt u naar eigen zeggen ‘waar de wereld naar op zoek is’. Hoe kunt u deze informatie nuttig aanwenden voor uw zakelijke activiteiten?

Wat is het?

Google Trends ( http://trends.google.com ) is een gratis tool waarmee u gemakkelijk en snel kunt nagaan waar, wanneer en hoe vaak mensen bepaalde zoektermen ingeven in Google. Tik in het invulveld bijv. een naam of een onderwerp in en aan de hand van enkele grafieken ziet u hoe populair deze zoekopdracht is. U ziet de resultaten op een tijdlijn, maar ook per regio. Er zijn allerlei filteropties mogelijk.

Wat bent u hiermee?

Zo’n gratis service is natuurlijk leuk om eens uit te proberen, maar is Google Trends ook echt nuttig? Toch wel. U kunt alvast nagaan welke topics brandend actueel of seizoensgebonden zijn en daar kunt u dan snel op inspelen met een aangepast producten- of dienstenaanbod in uw winkel of op uw website of door dat onderwerp aan te halen in de periodieke nieuwsbrief die u naar uw klanten stuurt.

Voorbeeld.Stel, u verkoopt fietsen, zowel offline als online. Wanneer uit Google Trends blijkt dat er momenteel veel gezocht wordt naar bijv. gravelbikes of vouwfietsen, dan kunt u die nu extra in de kijker zetten.

Let op.  Vergeet niet om eerst (rechts bovenaan) het gewenste land te selecteren, anders krijgt u standaard data uit de Verenigde Staten voorgeschoteld.

Regionale data

Google Trends laat u ook ontdekken in welke specifieke steden of streken bepaalde zoektermen het populairst zijn en waar er dus mogelijk de meeste vraag is naar de producten of diensten die u aanbiedt.

Voorbeeld.Heeft uw fietsenzaak filialen in verschillende steden, dan kunt u uw lokale voorraadbeheer afstemmen op deze gegevens. De data helpen u ook om gerichte reclamecampagnes te voeren op basis van de regionale interesses.

Taal. Verkoopt u bijv. in het hele Nederlandstalige gebied, dan kunt u met behulp van Google Trends ook verschillen qua taal tussen Vlaanderen en Nederland ontdekken. U zult merken dat Belgen zoeken naar een ‘batterij’ voor hun elektrische fiets, terwijl Nederlanders zoeken op de term ‘accu’. Tip.  In het kader van SEO (Search Engine Optimization) is het belangrijk dat u de juiste woorden op uw website vermeldt.

Gerelateerde termen

Wanneer u in Google Trends een zoekopdracht lanceert, dan ziet u onderaan ook gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten. Deze kunnen u inspiratie geven voor nieuwe zakelijke ideeën of zoekwoorden op uw website (waardoor u wellicht meer mensen aantrekt).

Ook voor YouTube

Google is ook eigenaar van YouTube en daarom kunt u via Google Trends ook de populariteit van zoektermen op dit videokanaal nagaan. Bovenaan kunt u daarvoor ‘Google Zoeken’ wijzigen in ‘Zoeken op YouTube’. Als u weet dat YouTube na Google de tweede grootste zoekmachine ter wereld is, is deze informatie erg nuttig om slim te kunnen inspelen op bepaalde (video)trends.

Gebruik Google Trends om gratis na te gaan welke zoektermen (momenteel) populair zijn. Daar kunt u dan uw producten- of dienstenaanbod beter op afstemmen. Ook voor het ontdekken van regionale verschillen inzake vraag en taal is Google Trends nuttig.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01