INTERNET - 28.10.2020

Wat moet u met het fenomeen dropshipping?

Wie koopt er tegenwoordig niet online? De omzet in 2019 bedroeg maar liefst € 26 miljard (258 miljoen bestellingen). Een relatief nieuw online fenomeen is dropshipping. Wat is het en wat moet u als digitaal consument hierover weten?

Een webshop zonder voorraad

Een webshop kan gebruikmaken van dropshipping. Dat werkt als volgt: een klant doet op de webshop een bestelling. De webshop zelf heeft geen voorraad en de bestelling wordt direct doorgesluisd naar de dropshipleverancier. Deze levert het product bij de klant af. De webshop zelf heeft dus geen voorraad en zorgt alleen voor de verkoop en de betaling. De webshop bespaart op opslagruimte, verpakkings- en verzendkosten, personeelskosten, enz. en kan al zijn inspanningen op de marketing en de verkoop leggen.

Daar is toch niets op tegen? In principe is er helemaal niets tegen dropshipping. Er zijn heel betrouwbare en succesvolle dropshipplatforms, zoals Bol.com ( https://www.bol.com/nl/m/zakendoen-met-bolcom ), Amazon ( https://services.amazon.nl ) en eBay ( https://www.ebay.nl/pages/help/sell/selling-basics.html ).

Uit China? Er zijn webshopwinkeliers die gebruikmaken van dropshipsoftware, zoals Shopify ( https://www.shopify.nl ) en Alidropship ( https://alidropship.com ). Zij doen zich als Nederlandse webshop voor (zijn dat eigenlijk ook wel) en plaatsen uw bestelling dan direct door naar een dropshipleverancier in bijv. China.

De nadelen. Er zijn voorbeelden bekend dat de waarde van een product op € 89,95 wordt gezet. De prijs op de webshop is € 39,95, maar de prijs rechtstreeks in China is slechts € 13,60. Maar u kunt niet alleen te veel betalen. Let op.  Ook de levertijden kunnen (extreem) lang zijn en u bent er niet zeker van dat de producten voldoen aan de Europese producteisen op het gebied van veiligheid. Bovendien weet u niet of de inklaring (import) goed geregeld is. Tip.  De webshop is verantwoordelijk voor de verkoop van een veilig product. Bij eventuele klachten kunt u de webshop hier dus op aanspreken. Althans, dat zou dus wel moeten. Check of men deze mogelijkheid biedt!

Moet u daar iets mee?

Dat ligt uiteraard aan uzelf. Betreft het een kleine bestelling waar u verder geen enkele tijd in wilt steken, dan doet u verder niets. Wilt u echter geen risico’s lopen, dan kunt u beter geen zaken met een dropshipshop doen wiens leveranciers in China zitten.

Hoe herkent u een zo’n dropshipshop? Webshops als Bol.com vermelden gewoon op de website wie het product levert. De ‘China-webshops’ verbloemen vaak waar het product vandaan komt. Tip.  U herkent ze dan vaak aan een lange (en/of vage) levertijd. Het retouradres is vaak een privéadres of een adres in het buitenland.

Verplichte informatie. De webshop moet op de website de naam, het adres, een e-mailadres, een telefoonnummer, het KvK-nummer en het btw-identificatienummer van de onderneming vermelden. Als deze niet worden vermeld of heel lastig te achterhalen zijn, is dat vaak al een teken aan de wand.

Webshopkeurmerken. Er is in principe niets tegen dropshipping. Dropshipshops kunnen dan ook gewoon in aanmerking komen voor een van de webshopkeurmerken. Let op.  Een webshopkeurmerk zegt dus niets over de dropshipleverancier.

Er is in principe niets tegen dropshipping, waarbij de webshop een bestelling doorzet naar de dropshipleverancier die dan zorgt voor de levering. Bij een Chinese dropshipleverancier bent u niet zeker van de levertijd, kunt u te veel betalen en weet u niet of het product aan de Europese producteisen voldoet. Overweeg dat dus mee.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01