WEBSITE - 20.11.2020

Een foto van een ex-medewerker op uw website?

Een website met foto’s oogt prettiger dan een website met alleen maar tekst. Als u op de website van uw praktijk portretten van uzelf en uw medewerkers plaatst, krijgt het geheel een persoonlijk tintje. Maar wat als een medewerker opstapt?

Een aantrekkelijke website

Een website met foto’s ziet er aantrekkelijker uit en nodigt dus uit om beter en langer te kijken. Veel mensen vinden het prettig om (ook) foto’s van mensen op een website tegen te komen. Uw websitebouwer kan u waarschijnlijk wel stockfoto’s leveren, maar dan krijgt u van die standaardplaatjes waarop iedereen op ‘Barbie en Ken’ lijkt.

Eigen foto’s. Werken met ‘eigen plaatjes’ is een goed alternatief, zeker als u deze laat maken door een (semi)professionele fotograaf. Als u eigen plaatjes gaat gebruiken, kunt u daarvoor ‘modellen’ uit uw eigen omgeving strikken, maar het is zeker zo aardig om foto’s van uzelf en uw medewerkers te gebruiken. Dit oogt wel zo persoonlijk. Tip.  Uw medewerkers zullen het zeker waarderen als u hen als dank een paar fraaie afdrukken geeft.

Afspraken maken

Besluit u om inderdaad foto’s van uzelf en uw medewerkers op uw website te zetten, dan is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Spreek af:

  • om welke foto’s het gaat (gebruik dus geen foto’s die uw medewerker niet geschikt vindt);
  • hoe prominent deze gebruikt mogen worden en waarvoor (bijv. alleen voor de website of ook voor een brochure);
  • voor hoelang de toestemming geldt;
  • binnen welke termijn uw medewerker recht heeft op verwijdering van zijn of haar foto;
  • of reeds gedrukte folders mogen worden opgemaakt en zo ja, voor hoelang;
  • of de foto’s ook nog gebruikt mogen worden als uw medewerker naar elders is vertrokken.

U zult de eerste niet zijn …

Het lijkt u misschien overdreven om uitgebreid afspraken te maken met uw medewerkers over ‘die paar plaatjes’ op de website. U zou echter niet de eerste zijn die in een ruzie of zelfs in een procedure met een (ex)medewerker verzeild raakt over de over het gebruik van foto’s. Een recente procedure (ECLI:NL:RBNNE:2020:3807) toont nog eens het belang aan van duidelijke afspraken over dit onderwerp.

Foto van ex-medewerker. Irma is werkzaam bij een meubelbedrijf en foto’s van haar zijn te zien op de website en in een online brochure van het bedrijf. De foto’s zijn gemaakt met haar medewerking. Inmiddels is Irma in dienst bij een andere werkgever en wil zij niet meer dat haar foto’s op de website en in de folder van haar voormalige werkgever te zien zijn.

Toestemming? Zij stelt dat zij geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de foto’s en eist dat de foto’s van de website en uit de online brochure verwijderd en vernietigd worden en eist tevens een schadevergoeding van € 7.000.

Onrechtmatig gebruik. De rechter vindt dat Irma door mee te werken aan de foto’s (destijds) wel degelijk (impliciet) toestemming heeft gegeven. Haar ex-werkgever had na het einde van het dienstverband wel toestemming moeten vragen om de foto’s te blijven gebruiken. Inmiddels had de werkgever de foto’s al van de website en uit de brochure gehaald. Mede daarom vond de rechter de eis tot schadevergoeding te hoog. Omdat er door het ontbreken van toestemming wel sprake was van onrechtmatig gebruik, stelde de rechter de schadevergoeding vast op € 500.

Gebruikt u ‘eigen’ foto’s op uw website, maak dan duidelijke afspraken met de geportretteerden. Gaat het om werknemers van uw praktijk, leg dan ook vast of het gebruik nog is toegestaan na het einde van het dienstverband. Als u dit goed regelt, zal er van een hoge schadevergoeding geen sprake zijn.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01