BTW - 04.12.2020

Btw in coronatijd, wat als uw afnemers in zwaar weer zitten?

De coronacrisis raakt veel bedrijven. Zo kunnen bijv. de werkzaamheden van uw afnemers door de genomen maatregelen bemoeilijkt zijn. Wat nu als zij in zwaar weer zitten en uw facturen niet kunnen betalen? Welke gevolgen heeft dit voor de btw?

Facturen niet (volledig) betaald

Btw terugvragen? Om te beginnen, kan uw onderneming geconfronteerd worden met afnemers die niet betalen. Simpelweg omdat ze op dit moment vanwege de financiële gevolgen van de coronacrisis niet het geld hebben om uw factuur te voldoen. De btw op de door u uitgereikte factuur heeft u echter wel keurig aan de Belastingdienst afgedragen. Kunt u deze btw dan op korte termijn terugkrijgen? Hoe pakt u dit aan?

Moment van afdracht btw. Als u het factuurstelsel toepast, dan bent u de btw over de verkoop of de verrichte prestatie verschuldigd in het tijdvak waarin de factuur door u is uitgereikt. De btw is uiterlijk verschuldigd op het moment waarop de factuur uitgereikt had moeten worden, namelijk de 15e dag van de maand volgend op de maand waarin de prestatie is verricht.

Na Ă©Ă©n jaar nog niet betaald

Na één jaar. Als uw afnemer niet betaalt, kunt u de eerder aan de Belastingdienst afgedragen btw terugvragen bij de Belastingdienst. Dit kan op het moment dat de vordering een jaar nadat deze opeisbaar is geworden, nog niet is betaald. Dit betekent dus dat u in beginsel minimaal één jaar moet wachten voordat u de eerder afgedragen btw kunt terugkrijgen. Let op. Eerder hebben belangenorganisaties al gevraagd om inkorting van deze eenjaarstermijn, maar daar heeft de overheid helaas geen gehoor aan gegeven.

In de btw-aangifte. U kunt de btw dan terugvragen in het tijdvak waarin de eenjaarstermijn is verstreken door deze in de reguliere btw-aangifte bij vraag 1a/1b als negatieve omzet en negatief btw-bedrag mee te nemen. Een afzonderlijk verzoek om btw-teruggaaf is niet (meer) nodig.

Btw al eerder terugvragen?

100% zeker dat factuur niet betaald wordt.  Maar in deze tijd wilt u waarschijnlijk liever niet eerst een jaar wachten. Is het echt niet mogelijk om uw btw eerder terug te vragen? Jawel, als het namelijk eerder 100% duidelijk is dat de afnemer uw factuur niet zal betalen, denk met name aan een faillissement van de afnemer, dan kan de btw eerder teruggevraagd worden.

Bewijslast. De bewijslast hiervoor ligt wel bij u als ondernemer. U moet aantonen dat het 100% zeker is dat de vordering niet betaald zal gaan worden. Dit kan dus door aan te tonen dat uw afnemer failliet is of door een verklaring van uw afnemer dat de vordering niet meer zal worden voldaan.

Kwijtschelding facturen

Ontslag betalingsverplichting. Maar wat nu als u eigenlijk zeker weet dat uw factuur niet meer voldaan gaat worden, maar u dit niet kunt aantonen, bijv. omdat uw afnemer nog geen surseance van betaling of faillissement heeft aangevraagd? In dat geval kunt u overwegen de vordering kwijt te schelden. Dit betekent dat u de afnemer ontslaat van zijn verplichting tot betaling.

Geen teruggaaf btw. Na kwijtschelding van een vordering bestaat er juridisch gezien echter geen vordering meer, zodat de btw op een kwijtgescholden vordering niet als de btw op een oninbare vordering teruggevraagd kan worden. Let op.  Deze aanpak biedt uw onderneming dus geen btw-voordeel. Het is dan beter om te wachten tot de eenjaarstermijn is verlopen en vervolgens de afgedragen btw terug te vragen. Bovendien kan later blijken dat de afnemer toch een deel van de factuur kan betalen. Bij kwijtschelding krijgt u zeker niets meer.

Schuldeisersakkoord. Hetzelfde geldt bij het afsluiten van een schuldeisersakkoord of crediteurenakkoord. Bij het sluiten van een akkoord waarbij een deel van de vordering wordt prijsgegeven, is er juridisch gezien geen sprake meer van een vordering voor het deel dat wordt prijsgegeven. Dit is het geval als u bijv. akkoord gaat met een betalingsregeling van 75% en kwijtschelding van het resterende bedrag. Het recht op teruggave van btw wegens een oninbare vordering vervalt daarom (deels) bij het sluiten van een schuldeisers-of crediteurenakkoord.

Factuur later toch betaald

Toch geld ontvangen? Als u de eerder afgedragen btw heeft teruggevraagd, kan de situatie zich voordoen dat uw afnemer alsnog (onverwacht) zijn factuur betaalt, bijv. omdat de coronacrisis onder controle is en de zaken weer goed gaan. Als uw afnemer op een later moment alsnog de factuur of een deel daarvan betaalt, moet u de btw daarover opnieuw (deels) afdragen aan de Belastingdienst.

Facturatiestop

Even lucht. Om uw afnemers, die het moeilijk hebben, tegemoet te komen, kunt u ook besluiten om de facturering uit te stellen. Zo krijgen zij even lucht in deze moeilijke tijden. Als het later weer beter gaat, wordt dat wel weer rechtgetrokken.

Prestatie toch verricht. Een facturatiestop leidt echter niet tot opschorting van de verrichte prestatie. Dit betekent dat u de btw verschuldigd blijft op het moment waarop de factuur door u uitgereikt had moeten worden. Dat wil zeggen: uiterlijk de 15e dag van de maand volgend op de maand waarin de prestatie is verricht. Zo heeft Rechtbank Noord-Holland enige tijd geleden geoordeeld dat het opschorten van de facturatie van een reeds verrichte managementdienst ertoe leidt dat de btw toch verschuldigd is, omdat de prestatie is verricht (ECLI:NL:RBNHO:2017:7856) .

Naheffing ligt op de loer. Als u de btw niet tijdig betaalt, kunt u hiervoor een naheffingsaanslag met boetes en rente opgelegd krijgen.

Deelbetaling vragen. Een facturatiestop is dus erg vriendelijk voor uw afnemer, maar niet voor uw eigen portemonnee. Niet alleen krijgt u niet betaalt voor de verrichte prestatie, u moet bovendien gewoon de btw hierover afdragen. Btw die u nog niet heeft ontvangen van uw afnemer. Het is dan wellicht beter met uw afnemer af te spreken dat u gewoon factureert en dat hij het btw-bedrag hierop alvast aan u betaalt. Het restant wordt dan later betaald. Zodoende gaat uw onderneming er dan in liquiditeit niet op achteruit.

Download een Voorbeeldclausule voor uitstel van betaling excl. btw van https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 11, nr. 4.

Uitstel van belastingbetaling

Zelf in financiële nood. Stel nu dat uw eigen onderneming door de coronacrisis betalingsproblemen ondervindt. De giftige cocktail van teruglopende omzetten en slecht betalende klanten kan een grote wissel op uw onderneming trekken. In dat geval kunt u nog kort gebruikmaken van de mogelijkheid tot het aanvragen van uitstel van betaling van belastingen.

Tot 31 december 2020. Vanwege de tweede coronagolf verruimt de overheid namelijk op dit moment een aantal steunmaatregelen. Zo is de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen verlengd tot het einde van dit jaar. Deze maatregel was eigenlijk gestopt per 1 oktober 2020, maar deze is nu tijdelijk weer nieuw leven ingeblazen.  Tip. Concreet betekent dit dat u tot 31 december 2020 alsnog uitstel van belastingbetaling kunt aanvragen.

Digitaal aanvragen. De Belastingdienst heeft inmiddels het digitale uitstelportaal heropend om het indienen van een verzoek om uitstel van betaling zo makkelijk mogelijk te maken. Uitstelverzoeken die sinds 1 oktober 2020 op een andere manier bij de Belastingdienst binnen zijn gekomen, worden ook conform het versoepelde uitstelbeleid behandeld.

Aflossingsregeling. Alle belastingschulden op grond van deze coronamaatregel vallen vervolgens onder de aflossingsregeling. Dit betekent dat u van 1 juli 2021 tot 1 juli 2024 de tijd krijgt om uw belastingschuld af te lossen. U betaalt dan 36 maanden lang elke maand een vast bedrag. Als u eerder wilt afbetalen, kan dat natuurlijk. Ook kunt u tussen 1 juli 2021 en 1 juli 2024 extra aflossen.

Het instellen van een facturatiestop of het verlenen van uitstel van betaling leidt niet tot uitstel van het moment waarop de btw aan de Belastingdienst betaald moet worden. Verleen uw afnemer uitstel van betaling voor het factuurbedrag exclusief btw, zodat hij wel direct de btw betaalt en u deze aan de Belastingdienst kunt afdragen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01