FISCOTIP - 15.12.2020

Sponsoring dure hobby met een zakelijk tintje

In economisch zware tijden zijn dure hobby’s soms nauwelijks te betalen. Is er echter een zakelijk belang, dan kunt u de Belastingdienst laten meebetalen. Door een goede onderbouwing van de kosten van sponsoring voorkomt u dat deze geschrapt worden.

Sponsoring. Ook tijdens de huidige coronacrisis ontkomt u er niet aan de nodige reclame te maken. Ook sponsoring behoort daartoe, maar dit krijgt vaak wel extra aandacht van de Belastingdienst. Hoe voorkomt u dat de Belastingdienst deze uitgaven schrapt?

Zakelijk belang voorop

Onderbouwing. Allereerst moet er een zakelijk belang voor sponsoring zijn. Hiervan is al snel sprake, want alleen u als ondernemer bepaalt welke uitgaven u verantwoord vindt. Alleen als geen redelijk denkend ondernemer soortgelijke uitgaven van die omvang zou doen, kan de Belastingdienst de aftrek weigeren. In de praktijk blijkt dit geen makkelijke opgave, al ligt de bewijslast wel bij u. Tip. U staat sterk als u de zakelijkheid van uw sponsoringsuitgaven kunt onderbouwen. Dit kan bijv. blijken uit de omzetcijfers in het jaar waarin u de uitgaven doet of uit opdrachten van relaties die u in verband kunt brengen met de gedane sponsor- of reclame-uitgaven.

Omvang van belang. In de praktijk blijkt ook de omvang van de uitgaven van belang. Worden de uitgaven te gortig, dan zien we vaak dat de aftrek niet geschrapt wordt, maar beperkt. Er is dan weliswaar een aantoonbaar zakelijk doel, maar de uitgaven staan niet in relatie tot dat doel. Een advocaat die bijv. in het verleden zijn naamsbekendheid wilde vergroten en daarom een poloteam sponsorde voor zo’n € 60.000, zag dat daarvan slechts 40% door de rechter werd geaccepteerd.

Privévoordeel. Bij sponsoring en reclame is het ook van belang of u er privé voordeel van heeft. Is dit het geval, dan zijn niet alle sponsor- en reclamekosten aftrekbaar. We zien dit in de rechtspraak regelmatig terug, waarbij de kosten onder meer betrekking hadden op de kartsport, de jacht en op luxe renpaarden. Tip. U kunt zich in soortgelijke situaties de nodige discussies besparen door hier al vooraf rekening mee te houden en alleen een redelijk deel van de kosten in aftrek te brengen.

Btw-aspecten

Btw-aftrek geweigerd. Zijn uw kosten niet voldoende zakelijk, dan loopt u het risico dat de aftrek van de winst geschrapt wordt, maar ook dat de aftrek voor de btw geweigerd wordt. Een collega van u met een administratie- en advieskantoor had bijv. zijn speedboot voorzien van bedrijfslogo’s. Omdat het privévoordeel prevaleerde, werd de aftrek van de btw geschrapt.

Zakelijke giften

Aftrekbaar. Zakelijke giften zijn aftrekbaar, ook als het zakelijke belang niet direct aantoonbaar is. Denk bijv. aan giften aan plaatselijke verenigingen waar u zich met goed fatsoen niet aan kunt onttrekken vanwege uw positie als ondernemer in de plaatselijke samenleving.

Wat kunt u hiermee?

  • Sponsor- en reclamekosten zijn gewoon aftrekbaar, maar vereisen soms wel extra onderbouwing.
  • Probeer te voorkomen dat de kosten als privé-uitgaven worden aangemerkt, want dan is aftrek niet mogelijk, ook niet als ze door uw bedrijf zijn betaald. Is er bij bepaalde kosten een privévoordeel aanwezig, breng dan in redelijkheid alleen het zakelijke deel in aftrek.
  • Maak hierover desgewenst vooraf afspraken met uw inspecteur, met name als het om forse bedragen gaat.
Voor kosten van sponsoring en reclame, waarbij mogelijk een privévoordeel aannemelijk is, is met name de onderbouwing van belang. Breng de zakelijke voordelen van de uitgaven in beeld of houd rekening met het privévoordeel door de kosten slechts deels af te trekken.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01