INCASSO - 09.12.2020

Verstopt in de algemene voorwaarden van incassobureau

Stel, via internet vindt u een incassobureau om uw afnemer tot betaling te dwingen. Vervolgens betaalt uw klant rechtstreeks aan u en lijkt de zaak opgelost. Maar dan claimt het incassobureau bij u een succesfee. Moet u deze betalen?

Wat speelt er? Via internet vindt u een incassobureau. U vraagt telefonisch nadere informatie: welke kosten er voor uw rekening komen en wat er gebeurt als de debiteur alsnog aan u betaalt. Na een sommatie betaalt de debiteur alsnog. Het incassobureau claimt nu een succesfee op grond van zijn algemene voorwaarden. Is dat terecht?

Niet allemaal cowboys in incassoland

De branche van incassobureaus is, de goeden niet te na gesproken, helaas nog steeds een branche waar veel cowboys actief zijn welke over de rug van hardwerkende ondernemers hun eigen zakken vullen. Soms worden daarbij geïncasseerde gelden niet afgedragen, maar ook kan het lang duren voordat een zaak wordt opgestart of wordt er zonder overleg met de opdrachtgever een langdurig uitstel aan de debiteur verleend of wordt er bij de rechter een langlopende betalingsregeling getroffen.

Online incasso. Als u een incasso uit handen wilt geven, dan googelt u op incassobureau. Op deze zoekopdracht komen dan talloze incassobureaus naar voren met schitterende reviews. Op basis van deze reviews besluit u dan in zee te gaan met een bepaald bureau, waarbij u online een formulier invult, aanklikt dat u akkoord bent met de algemene voorwaarden van het incassobureau en vervolgens uw vorderingen ter incasso aanbiedt. Er komt aldus een incasso-overeenkomst tot stand. Waar u bij een overeenkomst op papier misschien nog wel de overeenkomst hebt gelezen, geldt dat meestal niet voor de algemene voorwaarden. U weet dus niet was er in deze voorwaarden staat, maar wel wat er in de overeenkomst staat en dat zijn de voor u belangrijkste dingen. Let op.  Maar als u online een incasso-overeenkomst afsluit, weet u dat meestal niet, want incassobureaus zijn gewend om veel via de algemene voorwaarden (de kleine lettertjes) te regelen, uiteraard in hun voordeel.

Welke verplichtingen heeft u? Als u een online incasso-overeenkomst sluit, zou u een aantal dingen moeten weten voordat u met het incassobureau in zee gaat. Daarbij gaat het om vragen als: Wat moet ik aan het incassobureau betalen? en Hoelang duurt het voordat ik mijn geld krijg als de debiteur betaalt? Vaak is het antwoord terug te vinden in de algemene voorwaarden. Let op.  Als u deze niet hebt doorgelezen, dan kan het voorkomen dat u met het aanklikken ‘ja’ hebt gezegd tegen een aantal voorwaarden, op basis waarvan u, als u het had geweten, nooit een incasso-overeenkomst zou hebben gesloten, bijv. het berekenen van een torenhoge succesfee door het incassobureau of incassokosten die plotsklaps wel voor uw rekening blijven.

Kernbeding geen algemene voorwaarde

Als een incassobureau van alles en nog wat probeert te regelen via haar algemene voorwaarden, is het zinvol om te kijken of de verplichting waar het incassobureau u mee wilt opzadelen, kan worden gekwalificeerd als een kernbeding. Dat is een beding die in feite de kern van een incasso-overeenkomst betreft, dus de hoofdzaken op basis waarvan u een overeenkomst wilt aangaan en zonder welke hoofdzaken u de overeenkomst niet zou hebben gesloten. Daarbij moet u denken aan afspraken over wanneer het recht bestaat op een succesfee, welke kosten voor uw rekening blijven als de debiteur niet betaalt of de tijd waarbinnen de vordering geïncasseerd moet zijn. Een kernbeding moet altijd apart worden overeengekomen en kan dus niet worden ‘verstopt’ in de algemene voorwaarden door het incassobureau. Staat het alleen hierin, dan is dit beding niet overeengekomen en kan deze daarop dus geen rechten doen gelden.

Zadelt het incassobureau u op met onverwachte verplichtingen op basis van de algemene voorwaarden, ga dan na of deze deel uitmaken van de kern van de incasso-overeenkomst, zonder welke u de overeenkomst niet zou hebben gesloten. Is dat zo, laat het bureau dan weten dat het gaat om een kernbeding en dat u deze niet accepteert.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01