RICHTLIJNEN & PROTOCOLLEN - 17.12.2020

Wat moet u doen als u uw praktijk beëindigt?

Tandarts Witjes beëindigt zijn solotandartspraktijk. Hij draagt zijn patiënten niet over en er is geen opvolger. Hij vertrekt met de noorderzon en verwijst zijn patiënten ook niet door. Het tuchtcollege neemt dit zwaar op. Wat speelde er?

Onder de aandacht van de inspectie

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) krijgt meerdere meldingen van patiënten dat tandarts Witjes plotseling is vertrokken zonder dat zij hierover zijn geïnformeerd.

Onderzoek. De IGJ stelt een onderzoek in. Hieruit blijkt onder meer dat het onduidelijk is of en zo ja, waar de patiëntendossiers zijn bewaard. Gedurende het onderzoek heeft de IGJ vaak geprobeerd om met Witjes in contact te komen. Witjes heeft één keer schriftelijk gereageerd: hij geeft aan duidelijke afspraken te maken voor een adequaat vervolg.

Patiëntengegevens. Eén van de acties is, de overdracht van de patiëntgegevens. Binnen enkele dagen zouden alle patiënten daarover schriftelijk worden geïnformeerd. ‘Vanaf nu’ wil hij de gevolgen van zijn nalatigheid zo veel mogelijk beperken, maar de tandarts voert zijn beloftes niet uit.

Verweer tandarts. De tandarts noemt als redenen voor het tekort aan aandacht voor een goede praktijkoverdracht het eerder overlijden van zijn vrouw met wie hij zijn praktijk had opgebouwd, herhaalde ziekmeldingen van de assistentes en de samenwerking met een Duitse collega waardoor hij lange reisafstanden heeft.

Klacht door IGJ

Algemeen belang. De IGJ stapt vanwege een algemeen belang naar het tuchtcollege en verwijt de tandarts onzorgvuldig handelen. Hij heeft zijn praktijk opgeheven zonder zijn patiënten te informeren, zonder hen over te dragen en zonder hen over de spoedgevallendienst te informeren. Ook heeft hij zich onttrokken aan het toezicht van de IGJ en is hij niet bereid geweest zich te verantwoorden en zich toetsbaar op te stellen. Het college geeft de tandarts in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren op de klacht, maar er volgt geen reactie.

Tuchtcollege is streng

Ongerechtvaardigd. Het college Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (ECLI:NL:TGZRAMS:2020:116) erkent dat de tandarts in een moeilijke situatie terecht was gekomen, maar vindt dat dit op geen enkele wijze rechtvaardigt om patiënten op deze manier in de steek te laten. Uit niets is gebleken dat de tandarts zich enige moeite heeft getroost om de continuïteit van de mondzorg voor zijn patiënten te garanderen. Hij was onbereikbaar om een overdracht aan een opvolgende tandarts te realiseren. Als patiënten de noodzakelijke zorg hebben gekregen, komt dit niet door adequate tussenkomst van de tandarts. Ernstig is ook dat niet is gebleken dat hij zijn toezeggingen is nagekomen.

Beroepsbeperking

Buitenland. Ter zitting heeft de IGJ verzocht om een maatregel met een beroepsbeperking, omdat dan via het Informatiesysteem Interne Markt (IMI) de buitenlandse autoriteiten geïnformeerd kunnen worden. Er zijn immers aanwijzingen dat de tandarts nu in het buitenland werkzaam is.Het college neemt dit over en legt de strengste maatregel op (doorhaling van de inschrijving in het BIG-register en onmiddellijke schorsing van de inschrijving). De tandarts heeft van de ene op de andere dag de praktijk uit zijn handen laten vallen. Daarnaast heeft hij zich niet toetsbaar opgesteld.

Download de KNMT-richtlijn Patiëntenoverdracht van https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 13, nr. 17.

Bij een praktijkbeëindiging moeten patiënten erop kunnen vertrouwen dat zij daarvan tijdig op de hoogte worden gebracht, dat zij geïnformeerd worden waar zij terecht kunnen voor (spoed)zorg en dat zij de contactgegevens van de tandarts ontvangen. Raadpleeg ook de (herziene) KNMT-handreiking Patiëntenoverdracht.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01