UITSTAANDE VORDERINGEN - 22.01.2021

Zo voorkomt u verjaring van uw vordering

Na verloop van tijd verjaart uw vordering en kunt u uw klant niet meer tot betalen dwingen. Om verjaring te voorkomen, moet u (als schuldeiser) deze stuiten. Hoe doet u dit?

Hoezo verjaring? Als een klant iets bij u koopt, moet hij dat uiteraard betalen. U krijgt dan een vordering op hem. Na verloop van tijd verjaart deze vordering; u kunt betaling dan niet meer afdwingen. Tip. Wilt u de mogelijkheid houden om uw klant te kunnen dwingen tot betaling, zorg er dan voor dat de verjaring gestuit wordt.

Wanneer verjaart een vordering? Wanneer een vordering verjaart, hangt af van het type vordering.

Vordering vanwege Verjaringstermijn
Loon Vijf jaar en
Diensten (zowel aan bedrijven als aan consumenten) Vijf jaar
Verkoop aan consumenten Twee jaar
Verkoop aan zakelijke klanten Vijf jaar

De verjaring stuiten. Als verkoper of schuldeiser kunt u de verjaring beïnvloeden door de verjaring te stuiten. Stuiten van verjaring betekent zoveel als het doen stoppen van de verjaring. Theoretisch kan dat op meerdere manieren, maar voor de dagelijkse praktijk is er eigenlijk maar een manier relevant.

Schriftelijke aanmaning of mededeling

“Zo komt u er niet van af”. U kunt de verjaring stuiten door uw klant, de schuldenaar, onverkort te laten weten dat u de vordering nog niet vergeten bent en dat u absoluut wilt dat hij zijn vordering betaalt. Dit moet schriftelijk gebeuren.

Met oog voor de relatie. Het is voldoende om uw klant te vertellen dat u absoluut wilt dat hij betaalt. U hoeft dus niet meteen allerlei juridische volzinnen te formuleren en u hoeft ook niet te dreigen met de rechter. Dit kan immers de standpunten verharden. Op deze manier heeft u een goede kans de relatie goed te houden en dit kan belangrijk zijn als u deze afnemer als klant wilt behouden.

Niet aanmanen, maar meedelen. Wilt u dus de relatie goed houden, stuur dan geen aanmaning, maar deel de andere partij schriftelijk mee dat u zich alle rechten op nakoming voorbehoudt. U heeft immers geleverd, dus uw klant moet zijn kant van de overeenkomst nakomen en betalen. Let op.  In veel gevallen eist de wet dat een ‘schriftelijke aanmaning’ binnen zes maanden gevolgd moet worden door een daad van rechtsvervolging. Met andere woorden: u moet binnen zes maanden een procedure bij de rechter starten.

U vindt het model Stuiting verjaring vorderingen op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 27, nr. 11.

Laat er geen misverstand over bestaan

Uitdrukkelijk. Als u uw klant meedeelt dat u wilt dat hij zijn deel van de overeenkomst nakomt, moet u dat uitdrukkelijk doen. Daar mag geen misverstand over kunnen ontstaan. De Hoge Raad heeft bepaald dat het moet gaan om “een voldoende duidelijke waarschuwing aan de schuldenaar dat hij er ook na het verstrijken van de verjaringstermijn rekening mee moet houden dat hij de beschikking houdt over zijn gegevens en het bewijsmateriaal, opdat hij zich tegen een dan mogelijkerwijs alsnog ingestelde rechtsvordering behoorlijk kan verweren.”

Niet soebatten. U wilt natuurlijk het liefst een in gesprek met uw klant aandringen op betaling. Misschien kiest u zelfs voor een betalingsregeling. Houd er dan rekening mee dat ook dan de verjaringstermijn doorloopt. Denk dus niet dat u er wel uitkomt, maar stuur ‘gewoon’ een stuitingsbrief aan het einde van de verjaringstermijn.

Door verjaring kan uw vordering in rook opgaan. U kunt dit voorkomen door de verjaring te stuiten. Doe dit om bewijsproblemen te voorkomen schriftelijk en gebruik daarvoor het bijgevoegde model.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01