VOEDSELWARENAUTORITEIT - 22.02.2021

Allergenenvermelding ook in tijden van afhalen en bezorgen

Zoals u weet, bent u sinds 13 december 2014 verplicht om allergeneninformatie van uw gerechten aan uw gasten te verstrekken. Maar hoe zit dat als u in tijden van corona enkel werkt met afhaal- en bezorgmaaltijden? Hoe doet u dat dan?

Wettelijk verplicht

Zoals u weet, bent u als horecaondernemer sinds 13 december 2014 verplicht om allergeneninformatie te geven aan uw gasten. Verordening nr. 1169/2011 (betreffende de verstrekking van voedselinformatie) schrijft voor dat u gasten vooraf informeert dat allergeneninformatie opvraagbaar en beschikbaar is. U moet uw gasten dus informeren over aanwezige allergenen in uw gerechten. Hoe gaat dat ook alweer in zijn werk?

Waarover informeren? Er zijn 14 ingrediënten (inzake overgevoeligheidsreacties) waarvoor de informatieplicht geldt: glutenbevattende granen, schaaldieren, eieren, vis, aardnoten, soja, melk, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, zwaveldioxide en sulfieten, lupine en weekdieren.

Ook bij afhalen en bezorgen! Ook als gasten bij u afhalen, bent u verplicht om uw gasten vooraf te informeren omtrent allergenen. Dit geldt ook bij bezorgen.

Rechtstreek via kaartjes of menukaart

U kunt bijv. via kaartjes bij de producten in de vitrine of op de menukaart bij de producten allergeneninformatie verstrekken. Dit kunt u doen met tekst, maar ook met symbolen. Bij bijv. het broodje gezond dat u verkoopt, plaatst u een kaartje met een symbool (afbeelding) van granen, ei, en melk. Let op. Het is daarbij natuurlijk wel zaak dat het product wat u verkoopt steeds op dezelfde wijze wordt bereid.

Verwijzen. Is het niet mogelijk dat u uw gasten rechtstreeks informeert via kaartjes in de vitrine of op de menukaart over de allergenen of wilt u uw gasten op een andere wijze informeren, dan moet u duidelijk aangeven waar de allergeneninformatie wel te vinden is, bijv. door op de menukaarten of op de plaats waar u verkoopt een bordje te hangen met de vermelding waar deze allergeneninformatie beschikbaar is. Een andere mogelijkheid is om een informatiemap op de balie te leggen. Let op. Zorg ervoor dat de allergeneninformatie schriftelijk of elektronisch beschikbaar is. De informatie moet daarbij vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar zijn.

Mondeling mag, wel lastig te bewijzen

Wel drie voorwaarden. Indien u de informatie niet elektronisch of schriftelijk kunt of wilt geven en u kunt of wilt ook niet verwijzen, dan mag het ook mondeling. Bij het mondeling verstrekken van allergeneninformatie gelden er wel drie voorwaarden:

  1. u of uw personeel moet de allergeneninformatie altijd direct voordat de aankoop plaatsvindt aan uw gasten kunnen verstrekken;
  2. de allergeneninformatie moet ook schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn voor uw personeel en de NVWA;
  3. op de plaats van verkoop moet een duidelijke vermelding zijn dat uw gasten zich voor allergeneninformatie kunnen wenden tot u of uw personeel, bijv. via een bordje in uw horecazaak: “Heeft u een voedselallergie? In onze producten kunnen verschillende soorten allergenen aanwezig zijn. Heeft u een vraag over de samenstelling van een product? Vraag het een medewerker. We helpen u graag.”

Verkoopt u online? Bij online verkoop moet u op uw website vermelden welke allergenen er in de producten aanwezig zijn. U mag ook verwijzen naar een telefoonnummer waar uw gasten de allergeneninformatie direct kunnen opvragen.

Ook bij afhaal- en bezorgmaaltijden moet u allergeneninformatie verstrekken. Doe dat in ieder geval via uw website bij de gerechten die u aanprijst. Het mag ook mondeling, maar let dan op de drie voorwaarden die daarbij gelden (informeren voordat verkoop plaatsvindt, ook op afhaalplek en beschikbaarheid info ook schriftelijk of elektronisch).

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01