INTERNET EN RECHT - 08.02.2021

Kopen op afstand: hoe zit het ook alweer als u verkoper bent?

Er wordt meer en meer online besteld en de regels voor het kopen op afstand zijn in de loop der tijd dan ook aangepast. Hoe zit het ook alweer? Waar moet u zich als verkoper aan houden als u aan consumenten online verkoopt?

Kopen op afstand …

Consumentenkoop. Koopt een consument iets bij u online, dan is er sprake van kopen op afstand. Let op. Dat geldt ook als er iets gekocht wordt via een bestelbon in bijv. een krant of een tijdschrift. Ook online is er gewoon sprake van een koopovereenkomst, maar omdat er geen sprake is van persoonlijk contact gelden er extra regels.

Alleen b2c. Er is alleen sprake van kopen op afstand als u als bedrijf/ondernemer aan een consument verkoopt, business-to-consumer (b2c) dus.

Allereerst: de bedenktijd

14 dagen nadenken. De consument heeft recht op een bedenktijd van 14 dagen. Deze gaat in op het moment dat het product geleverd wordt. De koper heeft dan recht om het product zonder opgaaf van redenen te retourneren en hoeft u niet in gebreke te stellen, zoals dat anders wel hoort. Let op. Er zijn ook uitzonderingen, zie hiervoor onze checklist.

Download de checklist Kopen op afstand van https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 27, nr. 12.

En dan de informatieplicht

Informeren over retourneren. Er geldt weliswaar een bedenktijd van 14 dagen, maar dan moet u de consument wel goed informeren over de wijze van retourneren, anders geldt er een bedenktijd van maar liefst één jaar. U moet de verkoopprijs en alle kosten vergoeden. Tip. Wilt u dat de consument de verzendkosten voor het retour sturen moet betalen, dan moet u dat voor de aankoop duidelijk maken, maar daarmee bent u er nog niet.

Al uw gegevens op de website. Tegenwoordig moet u uw echte naam en adres vermelden en verder onder andere ook uw telefoonnummer, e-mailadres, KvK-nummer, btw-nummer, de leveringswijze, de door u geleverde service, uw privacyvoorwaarden en uiteraard de prijs, inclusief btw en eventuele bijkomende kosten.

Voorwaarden aan de bestelprocedure. De bestelknop moet zo zijn ingericht dat meteen duidelijk is dat er een bestelling met een betaalverplichting wordt aangegaan. Let op. Eventuele aanvullende aankopen mogen niet van tevoren worden aangevinkt. Tip. Stuur zo snel mogelijk de koopovereenkomst of de factuur toe.

Na de verkoop. Meld welke klachtenprocedure er is en hoe men aan een retourformulier kan komen.

Voor meer informatie over kopen op afstand, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 27, nr. 12.

Dit is sowieso verplicht

Als ondernemer bent u sowieso verplicht om op uw website te melden hoe u met bepaalde zaken omgaat.

Cookies. Deze mag u niet altijd zomaar gebruiken. Voor sommige soorten cookies heeft u soms of altijd toestemming nodig van uw online klant.

Privacyvoorwaarden. U bent verplicht om uw online klanten te informeren wat u precies doet met hun gegevens. Welke gegevens verzamelt u en wat doet u hiermee? Denk hierbij ook aan het verzamelen van geboortedata van uw klanten om ze een verjaardagskorting cadeau te doen. Tip.  Leg dit schriftelijk vast in uw privacyvoorwaarden en plaats deze op uw website.

Voor de online verkoop aan consumenten gelden speciale regels, zoals het recht om de artikelen binnen 14 dagen kosteloos te retourneren. Ook moet meteen duidelijk zijn dat de koper een financiële verplichting aangaat. Onze checklist kan u helpen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01