EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 20.04.2021

Een webformulier op uw website?

Uw klanten kunnen u altijd bereiken via de telefoon en per e-mail. Maar is het ook nodig om een contactformulier op uw website aan te bieden?

Een goede website vermeldt de contactgegevens van uw zaak - telefoonnummer, e-mailadres, fysiek adres, etc. - op elke pagina. Dat schept vertrouwen en is handig voor klanten met urgente vragen. Heel wat websites zweren echter bij een contactformulier voor informatie- en prijsaanvragen, bestellingen, klachten, enz.

Online hulp. Zo’n webformulier kunt u zelf (laten) ontwerpen, maar u kunt daarvoor ook een webdienst inschakelen, bijv.  Google Formulieren ( https://www.google.com/forms/about ), Typeform ( https://www.typeform.com ), JotForm ( https://www.jotform.com ) of Wufoo ( https://www.wufoo.com ). Een vergelijking vindt u op https://bit.ly/2PRCwkQ

Wat zijn de voordelen?

Voor u. Met zo’n webformulier bent u er zeker van dat de klant alle benodigde informatie meegeeft. U kunt immers bepaalde invulvelden ‘verplicht’ maken. Bovendien ontvangt u al deze informatie in een gestandaardiseerd formaat, waardoor deze makkelijk verwerkt of opgeslagen kan worden.

Voor uw klant. Ook de klant is dan zeker dat hij zo alle benodigde gegevens invoert. Met wat geluk worden dankzij de ‘autofill’-functie in zijn browser, bepaalde velden zelfs automatisch ingevuld.

Checklist: waarop moet u letten?

√ Verplicht? Denk vanuit het standpunt en gebruiksgemak van de klant. Maak dus zo weinig mogelijk invulvelden ‘verplicht’: zo verlaagt u de drempel en vermijdt u frustraties. Veel klanten willen immers hun telefoonnummer of geboortedatum niet zomaar prijsgeven, vinden het vervelend om na het invullen van de postcode ook een deelgemeente uit een lijstje te moeten kiezen, en hebben al helemaal geen zin om hun klantnummer op hun factuur op te zoeken. Let op. ‘Verplichte’ velden worden vaak bewust foutief ingevuld. Stel u dus de vraag: welke gegevens hebben we echt nodig? Maak alle andere invulvelden ‘optioneel’.

√ Formaat. Wees flexibel met aanvaarde formaten. Laat uw klant bijv. zelf bepalen hoe hij zijn telefoonnummer invoert: met of zonder landcode, streepjes, spaties, punten, etc. Het achterliggende systeem moet al deze varianten accepteren. Kan dat niet, geef dan een duidelijk voorbeeld van welk formaat er verwacht wordt.

√ Autofill. Zet  boven elk veld wat er precies moet worden ingevuld en niet erin . Anders wordt dat bij autofill onleesbaar met mogelijk fouten tot gevolg.

√ Foutmelding. Toon eventuele foutmeldingen onmiddellijk en niet pas nadat uw klant op de verzendknop drukt. Zorg er ook voor dat deze duidelijk zijn: beter ‘Graag ook uw e-mailadres ingeven’ in plaats van ‘Gelieve alle verplichte velden in te vullen’. Laat een niet-ingevuld veld van kleur veranderen, zodat dit direct duidelijk is.

√ Bevestiging. Toon uw klant, na een klik op de verzendknop, een bevestiging dat het formulier verstuurd is. Stuur ook een confirmatie via e-mail, inclusief een kopie van de gestelde vraag. Zo kan uw klant deze zelf bewaren en kan hij later makkelijk nagaan wanneer hij u gecontacteerd heeft.

√ De klant beslist. Ook al biedt u een contactformulier aan op uw website, vermeld altijd uw telefoonnummer en e-mailadres op elke webpagina. Laat uw klant zelf beslissen hoe hij u wil bereiken.

Ga bij het opstellen van een contactformulier op uw website uit van het gebruiksgemak van uw klant. Gebruik de hiervoor genoemde checklist om dit na te gaan. Laat de klant altijd zelf beslissen hoe hij u wil bereiken, dus ook via telefoon en e-mail.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01