PERSONEELSBELEID - 02.04.2021

Hoe houdt u medewerkers op afstand positief?

Menig leidinggevende en medewerker kende dit jaar geen goede start. Bijna twaalf maanden alleen maar thuiswerken, eist zijn tol. Nu er licht aan het einde van de tunnel is, is het belangrijk positief te blijven. Hoe doet u dat?

Geloof in groei

Gedachten op groei. Leidinggevenden met een growth mindset geloven erin dat talenten van medewerkers verbeterd en ontwikkeld kunnen worden. Dit vraagt inzet en discipline van allebei. Deze leidinggevenden stimuleren deze ontwikkeling, signaleren een eventuele vooruitgang snel en spotten talenten bij hun medewerkers eerder. Zo’n mindset heeft dus veel voordelen.

Stap af van de fixed mindset. Ruil de fixed mindset (“Dat kun jij toch niet, laat mij het maar doen!”) in voor een growth mindset en daag medewerkers uit nieuwe dingen te gaan doen. Begeleid hen hierbij, zie fouten als leermomenten en geef complimenten als het goed gaat. Leren gaat, net zoals leren fietsen, met vallen en opstaan, maar uiteindelijk is het resultaat beter.

Vier de successen. Om een growth mindset te ontwikkelen, is het belangrijk successen te vieren. En, hoewel het niet leuk is, dat kan ook zonder elkaar op kantoor fysiek te zien. Op deze manier wordt leren en ontwikkelen leuker, raken medewerkers meer betrokken en stijgt hun zelfvertrouwen. Succes creëert succes.

Feedback gericht op de toekomst

Feedback in de vooruit. Leren van fouten is en blijft heel waardevol. Maar gemaakte fouten kunnen niet hersteld worden. Waarom dan niet de focus op de toekomst richten? Feedforward is feedback, maar dan in z’n vooruit. Het is toekomstgericht, positief en legt de focus op hoe iemand zijn gedrag in de toekomst kan veranderen. De kans op een gewenste gedragsverandering is groot omdat het:

  • positief bedoeld is;
  • de focus legt op gewenst gedrag;
  • focust op sterke kanten;
  • uitgaat van een positief leerklimaat.

Zin en kracht om te ontwikkelen. Door te benadrukken wat medewerkers wel kunnen en wat goed is gegaan, ontstaat er bij hen ontwikkelzin en ontwikkelingskracht.

Stel voorwaartse vragen

Het verleden is niet te veranderen. Bij menig leidinggevende ligt de focus op het verleden. Nu is één ding zeker, het verleden is nooit te veranderen, de toekomst wel. Voorwaartse vragen verleggen de focus naar deze toekomst en geven energie. Dat vraagt een andere manier van denken en benaderen. Hierna volgen enkele voorbeelden van deze andere manier van vragen stellen.

Voorbeeld 1.

  • Waarom verloopt deze vergadering altijd chaotisch? of
  • Wanneer kom je met extra energie uit een vergadering?

Bij deze laatste vraag ligt de focus op mogelijkheden, goede voorbeelden en positieve ervaringen. Met de antwoorden kan een stap naar voren worden gezet.

Voorbeeld 2.

  • Waarom luistert die medewerker nooit? of
  • In welke situatie was deze medewerker heel erg betrokken?

Ook bij deze tweede vraag ligt de focus op de mogelijkheden van de medewerker en op positieve ervaringen.

Laten we met feedforward en voorwaartse vragen medewerkers positief naar het licht aan het einde van de tunnel (bege)leiden. Stap van een fixed mindset over op een growth mindset, waardoor de medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Vier de successen, zeker nu men elkaar niet meer fysiek ontmoet. Geef feedback die gericht is op de toekomst.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01