CONSUMENT - ONLINE WINKELEN - 20.04.2021

Tips om veilig online te winkelen

We kopen allemaal meer online dan ooit tevoren. Welke paar voorzorgsmaatregelen moet u onthouden om om het online winkelen zo veilig mogelijk te houden?

Bezoek winkels die te vertrouwen zijn

Uw belangrijkste bescherming is om te winkelen bij betrouwbare online winkels. U kunt zich richten tot de bekende webshops met een algemeen aanbod, zoals Amazon of Bol.com of tot de meer gespecialiseerde winkels, zoals Zalando en Coolblue.

Als u wilt winkelen bij minder bekende lokale webshops en zeker bij kleinere buitenlandse webshops, moet u de nodige voorzichtigheid nemen. Om er zeker van te zijn dat het niet om een frauduleuze website gaat, moet u uzelf onder andere de hiervolgende vragen stellen.

  • Ziet de webshop er verzorgd uit, zowel qua opmaak als qua inhoud?
  • Vermeldt de webshop duidelijke contactgegevens (niet alleen maar een e-mail- of chatmogelijkheid) en verkoopvoorwaarden (verzendingskosten, terugstuurmogelijkheden)?
  • Biedt het verschillende mogelijkheden tot veilig betalen (beveiligd met https)?
  • Zijn de prijzen niet te laag om realistisch te zijn, waardoor u het risico loopt om namaak te kopen?

U vindt nog meer dergelijke vragen bij het doorlopen van de Webshopcheck ( https://www.webshopcheck.be ) van het Europees Centrum voor de Consument. U kunt ook controleren of de webshop is aangesloten bij keurmerken, zoals ThuiswinkelWaarborg ( http://www.thuiswinkel.org ) of WebshopKeurmerk ( https://www.keurmerk.info ) of dat de webshop een positieve beoordeling krijgt bij Trustpilot ( https://nl-be.trustpilot.com en https://nl.trustpilot.com ). Ten slotte kunt u de naam van de webshop in een zoekmachine invoeren met trefwoorden als klacht , ontevreden , fraude of oplichting (of hun Engelstalige omschrijving) en kijken of u veel klachten of slechte ervaringen vindt.

Betaal uw aankoop op de juiste wijze

Gebruik bij voorkeur een creditcard om online aankopen te betalen, want sommige creditcards bieden een verzekering tegen internetfraude, foute leveringen, beschadigde goederen en niet-afgeleverde bestellingen. Als u deze verzekering wilt aanspreken, contacteer dan de bank die uw creditcard heeft uitgegeven. Tip. Als u betaalt met PayPal, kunt u ook altijd een beroep doen op hun aankoopbescherming ( https://www.paypal.com/be/webapps/mpp/buyer-protection en https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/buyer-protection ). Dat houdt in dat ze u actief helpen om uw geld terugbetaald te krijgen, zelfs als u iets heeft gekocht bij een buitenlandse webshop.

Uw betalingsgegevens gestolen?

Een ander voordeel van een creditcard (of een PayPal-account waarvan de betalingen gekoppeld zijn aan uw creditcard) is dat u meer tijd heeft om in de gaten te krijgen of iemand uw betalingsgegevens misbruikt. Ga - voor de terugbetaling van uw creditcardschuld - in uw rekeningoverzicht na of daar geen verdachte transacties op verschijnen. Als dat het geval is, laat deze kaart dan onmiddellijk blokkeren (België: Card Stop, https://cardstop.be - Nederland: zie https://www.creditcard.nl/faq/creditcard-blokkeren ).

Kies betrouwbare webshops, stel uzelf enkele kritische vragen bij minder bekende webshops en kies bij voorkeur voor betaling via creditcard of PayPal.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01