CORONAMAATREGELEN - 02.04.2021

TVL-aanvraag vanaf 12 april 2021 alleen met eHerkenning?

Er heerst verwarring omtrent de aanvraag van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Dit betreft de aanvraag met eHerkenning. Hoe zit het met aanvragen met DigiD?

Veiligheid, daar ligt de oorzaak

Om het aanvragen van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) veiliger te maken, kan de TVL vanaf 12 april 2021 alleen nog maar met eHerkenning niveau 3 worden aangevraagd. Dit geld zowel voor de TVL Q1 2021 als de TVL Q2 2021. Tip.  Voor aanvragers met DigiD verandert er niets.

Wanneer DigiD? U kunt TVL aanvragen met DigiD als u bij de KVK geregistreerd staat als eigenaar of als bestuurder van het bedrijf.

Wat is een eHerkenningsmiddel? Met een eHerkenningsmiddel kunt u zich online identificeren en vertrouwelijke gegevens veilig uitwisselen met andere organisaties, zoals RVO.nl, het UWV en de Belastingdienst. Een eHerkenningsmiddel regelt de authenticatie en controleert de autorisatie van degene die online een dienst wilt afnemen.

eH3-inlogmiddel. Heeft u het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel, dan kunt u hiermee uitsluitend inloggen bij MijnBelastingdienst. Hiermee kunt u dus niet inloggen bij andere organisaties.

eHerkenningsmiddel met lager niveau?

Heeft u een eHerkenningsmiddel van niveau 1, 2 of 2+, dan kunt u hiermee vanaf 12 april 2021 geen TVL meer aanvragen. Let op 1.  Het is dus zaak dat u hiervoor eHerkenning niveau 3 aanvraagt. Let op 2.  Houd er rekening mee dat de levertijd van een eHerkenningsmiddel gemiddeld een tot vijf werkdagen kan duren.

Tot 1 juli 2021. Voor de TVL juni-september 2020 en TVL Q4 2020 kunt u tot 1 juli 2021 nog inloggen met een eH1, eH2 of eH2+ middel. Hiermee kunt u uw aanvraag inzien en reageren op het vaststellingsverzoek. Let op.  Vanaf 1 juli 2021 heeft u ook hiervoor eH3 nodig.

Hoe aanvragen?

Heeft u nog geen eHerkenning, dan vraagt u eHerkenning aan bij een van de leveranciers die eHerkenning leveren. Tip.  Een overzicht van de leveranciers vindt u op https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/middel-aanvragen

Wat zijn de kosten? De kosten van eH3 bedragen gemiddeld tussen de € 41 en € 45 exclusief btw per jaar. Let op 1.  Naast het bedrag per jaar kunnen er ook aanvullende kosten zijn. Zie hiervoor het overzicht van de leveranciers. De aanvullende kosten kunnen per leverancier verschillen. Tip.  Lees daarom de voorwaarden van de leverancier goed door. Let op 2.  Deze kosten krijgt u niet gecompenseerd. De compensatieregeling geldt alleen voor het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel.

TVL aangevraagd door uw adviseur?

Vraagt uw adviseur de TVL voor u aan, dan moet hij daarvoor een ketenmachtiging aanvragen bij een erkende leverancier van eHerkenning. Hiervoor heeft hij minimaal eH3 nodig. Uw adviseur kan eH3 aanschaffen samen met de ketenmachtiging.

Heeft u reeds eHerkenning? En wilt/moet u upgraden naar eH3, dan kunt u hiervoor contact opnemen met uw eHerkenningsleverancier. De leverancier zal extra aanvullende informatie van u willen en extra controles uitvoeren om uw identiteit en uw handelingsbevoegdheid vast te stellen.

Voor aanvragers met DigiD verandert er niets. Heeft u een eHerkenningsmiddel van niveau 1, 2 of 2+, dan kunt u hiermee vanaf 12 april 2021 geen TVL meer aanvragen. Het is dus zaak dat u hiervoor eHerkenning niveau 3 aanvraagt. De kosten van eH3 bedragen gemiddeld tussen de € 41 en € 45 exclusief btw per jaar.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01