EIGEN WEBSITE - VARIA - 04.05.2021

Laat uw klanten het voor u zeggen

Positieve getuigenissen en referenties van tevreden klanten zijn goud waard. Door ze een prominente plaats op uw website te geven, trekt u mogelijk nieuwe klandizie aan. Hoe pakt u dat concreet aan?

Aan u de keuze

Testimonials (getuigenissen) kunnen verschillende vormen aannemen: als citaat (eventueel met een foto), als sterrenrating, als videoboodschap, etc. U hoeft alvast niet bang te zijn om tevreden klanten om zo’n getuigenis te vragen. Velen zullen zich zelfs vereerd voelen en dat komt uw langetermijnrelatie met hen ten goede. Tip.  Overweeg eventueel een ‘incentive’ om hen aan te porren, zoals een korting of een waardebon voor hun volgende aankoop.

Geloofwaardig. Waak er steeds over dat de testimonials niet geforceerd overkomen. Anders wordt uw geloofwaardigheid juist aangetast in plaats van versterkt.

Doelgroep. Zorg er ook voor dat de vermelde klanten representatief zijn voor uw doelgroep. Door bijv. alleen of vooral de getuigenissen van grote bedrijven op uw website te zetten, wilt u wellicht uw professionalisme in de verf zetten, maar schrikt u mogelijk kleinere potentiële klanten af.

Goedkeuring. Vraag steeds naar een formele toestemming. Het is niet omdat een klant in een e-mail u bedankt voor bewezen diensten, dat hij het goed vindt dat u zijn lofrede zomaar openlijk publiceert op uw website.

Logo’s. Veel ondernemers plaatsen ook de logo’s van hun klanten op hun website. Wees daar extra voorzichtig mee, vanwege de intellectuele rechten. Vraag dus zeker naar de expliciete toestemming om deze te mogen gebruiken. Tip.  U kunt zo’n akkoord eventueel standaard voorzien in het contract dat u met uw klanten afsluit, maar wees hier sowieso heel open en duidelijk over.

Testimonial

U zou dus gerust aan enkele klanten kunnen vragen om bijv. eigenhandig een korte videoboodschap op te nemen, maar er bestaan ook gespecialiseerde tools, zoals Testimonial ( https://www.testimonial.to ). Daarmee nodigt u al uw websitebezoekers uit om uit eigen initiatief een getuigenis te registreren.

Hoe werkt het? U hoeft alleen maar de Testimonial-link op uw website te delen. Wanneer klanten hierop klikken, kunnen ze makkelijk en snel een video opnemen, bijv. via hun webcam of smartphone. Ze hoeven daarvoor geen account aan te maken, waardoor de drempel erg laag ligt. Alle getuigenissen komen in uw persoonlijke ‘Wall of love’ terecht. U behoudt zelf alle controle en bepaalt zelf welke video’s getoond mogen worden.

Hoeveel kost het? De gratis versie van Testimonial is gelimiteerd tot drie video’s, wat in principe al voldoende is. De betaalde formules (zie: https://testimonial.to/pricing ) hebben minder restricties en bieden onder andere extra integratie-opties.

Glimpse Video

Een alternatief is Glimpse Video ( https://glimpsevideo.com/video-testimonials ). Vanuit deze webtool kunt u een ‘invite’ naar uw (tevreden) klanten sturen, waarbij u aangeeft wat u precies van hen verwacht. De ontvangen videogetuigenissen kunt u nog wat bewerken en daarna embedden in uw website. Glimpse Video kan gedurende 14 dagen gratis uitgetest worden. Daarna betaalt u $ 49/maand voor onbeperkt gebruik.

Overweeg incentives (zoals kortingen of waardebonnen) in ruil voor positieve klantengetuigenissen, maar waak erover dat ze geloofwaardig zijn. Voor videoboodschappen kunt u een webtool als Testimonial of Glimpse Video inschakelen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01