BEDRIJFSVERZEKERINGEN - 17.01.2022

Rechtsbijstandsverzekering op maat voor uw bedrijf

U heeft uw handen vol aan uw bedrijf. Op juridische problemen zit u niet te wachten, laat staan dat u tijd heeft om ze op te lossen. Bovendien heeft u er waarschijnlijk de kennis niet voor. Is een rechtsbijstandsverzekering dan interessant?

Juridische kant van uw zaak. Tijdens uw dagelijkse werkzaamheden komt u regelmatig in aanraking met de juridische aspecten van het ondernemerschap. U koopt of verkoopt een (nieuwe) machine, u vraagt een bouwvergunning aan, u koopt of verkoopt producten, u neemt mensen in dienst of u bent genoodzaakt om ze te ontslaan, een klant betaalt zijn nota niet en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Voor meer informatie over rechtsbijstandsverzekeringen, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 28, nr. 10.

Wat is er verzekerd?

Hulp bij juridisch geschil. Een rechtsbijstandsverzekering biedt hulp in situaties waarin er sprake is van een juridisch geschil. Een aantal voorbeelden hebben we hiervoor al genoemd.

Maar voorkomen is beter ... Rechtsbijstandsverzekeraars bieden ook een adviesdekking. Voorkomen is immers beter dan genezen. Denk aan adviezen over leveringsvoorwaarden of overleg om een conflict te voorkomen. Let op. Zoals elke verzekering kent ook de rechtsbijstandsverzekering uitsluitingen. Denk aan juridische geschillen rondom faillissement of belastingen. Tip. Verzeker u ervan dat de dekking past bij uw bedrijf.

Aandachtspunten

Kleine lettertjes. Een rechtsbijstandsverzekering kent een aantal belangrijke ‘kleine lettertjes’.

  • Uw bedrijfsactiviteiten. Een belangrijk aandachtspunt is de ‘verzekerde hoedanigheid’. Zorg ervoor dat uw bedrijfsmatige activiteiten correct op de polis staan om discussie bij een geschil te voorkomen.
  • Op tijd melden. Heeft u een geschil of dreigt er een geschil, neem dan eerst contact op met uw verzekeringsadviseur of -maatschappij. Zij kunnen dan beoordelen welke actie ondernomen moet worden. Tip. Onderneem geen actie op eigen houtje, anders loopt u de kans dat de kosten niet vergoed worden.
  • Wachttijd. Voor een aantal dekkingen geldt een wachttijd, bijv. drie maanden. Wanneer het juridische geschil binnen drie maanden na ingangsdatum van de dekking is ontstaan, wordt er geen rechtshulp verleend. Dat heeft te maken met het feit dat verzekeraars geen bestaande geschillen (brandende huizen) verzekeren.
  • Minimaal belang. Er moet sprake zijn van een financieel belang, bijv. minimaal € 450. Daarnaast moet er een reële kans zijn dat u in het gelijk wordt gesteld. Dat wordt beoordeeld door de verzekeringsmaatschappij. Zij zal geen kosten willen maken wanneer op voorhand duidelijk is dat u de zaak niet kunt winnen. Tip. Wanneer u het niet eens bent met de verzekeraar, heeft u de mogelijkheid om een advies te vragen aan een onafhankelijke advocaat. Op die manier wordt voorkomen dat u ‘overgeleverd’ bent aan de mening van de verzekeraar.
  • Niet voor alle landen. De dekking geldt voor een paar landen, bijv. de Benelux en Duitsland.

Vrije advocaatkeuze

Bij een geschil krijgt u meestal een jurist van de verzekeraar toegewezen. Het inschakelen van een eigen gekozen advocaat is in overleg met verzekeraar in een aantal situaties mogelijk. Let op.  Verzekeraars hanteren hier verschillende maximale vergoedingen voor.

ls ondernemer loopt u altijd juridische risico’s. Overweegt u daarom een rechtsbijstandsverzekeraar, zorg dan dat uw bedrijfsactiviteiten correct in de verzekering zijn opgenomen. Schakel een rechtsbijstandsverzekering direct in en doe niets op eigen houtje.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01