Auto van de zaak tijdens vakantieperiode of huurauto?
Fiscale bijtelling voor privégebruik
Heet hangijzer. De auto van de zaak en in het bijzonder de bijtelling voor het privégebruik blijft voor veel ondernemers een heet hangijzer. Enerzijds is het natuurlijk prettig als de kosten van de auto zakelijk mogen worden genomen, maar de bijtelling, of beter gezegd de kostenaftrekbeperking, is velen een doorn in het oog. Het beperken van het privégebruik van de auto van de zaak is een methode om deze fiscale correctie te voorkomen. Als u namelijk op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak, krijgt u geen bijtelling. Maar werkt dat wel tijdens uw vakantieperiode?
Op jaarbasis beoordeeld. Sommige ondernemers denken dat zij hun auto van de zaak die ze normaliter enkel zakelijk gebruiken, tijdelijk even ‘in de bijtelling’ kunnen doen. Met andere woorden: deze bijtelling nemen we maar voor lief tijdens de vakantieperiode, maar deze geldt dan toch niet over het hele jaar? Helaas is dit wel het geval. Let op. De grens van maximaal 500 privékilometers geldt op jaarbasis. Als u dus bijv. in augustus enkele duizenden kilometers rijdt onderweg en terug van Zuid-Europa, dan overschrijdt u deze grens. Dit betekent dat u over het hele jaar de bijtelling bent verschuldigd. Zodoende kunnen deze vakantiekilometers fiscaal erg kostbaar blijken.
Auto huren tijdens vakantieperiode
Uw eigen auto van de zaak? In de praktijk wordt er weleens gesuggereerd dat u als ondernemer voor de vakantieperiode de auto van de zaak kunt huren van uw onderneming. Als u dan de rest van het jaar niet privé in de auto van de zaak rijdt, dan zou u door het vakantiegebruik ook geen privébijtelling voor uw kiezen krijgen.
Dit werkt niet. Een dergelijke oplossing gaat voor u niet werken. Als zelfstandig ondernemer onderneemt u met een rechtsvorm die geen rechtspersoonlijkheid bezit. Met andere woorden: u en uw onderneming zijn juridisch dezelfde persoon. U kunt dus überhaupt geen huurovereenkomst aangaan met uw eigen onderneming.
Wat werkt er dan wel? De huur van een auto bij een verhuurorganisatie kan wel werken. Ook het over en weer huren bij een bevriende ondernemer, zou in beginsel uitkomst kunnen bieden. Let op. Daarbij moet u echter wel duidelijke afspraken maken over aansprakelijkheid en kosten. Ook een eventueel betrokken leasemaatschappij kan hiertegen bezwaar maken. Uiteraard moeten in deze gevallen de kosten van de huur van de auto privé worden genomen en niet zakelijk. Houd er ook rekening mee dat het huren van een auto de laatste tijd 30 tot 60% duurder is geworden.
Wisselen van auto tijdens vakantie
Elektrische auto tijdelijk omwisselen. Stel dat u een elektrische auto van de zaak heeft. Deze auto is wellicht niet zo geschikt voor de vakantieweken, bijv. omdat deze uw caravan of boottrailer niet kan trekken. U zou deze tijdelijk kunnen omwisselen voor een auto op fossiele brandstof bij uw leasemaatschappij. Welke fiscale gevolgen heeft dit?
U betaalt al bijtelling. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de bijtelling op uw elektrische auto. Als u ook privé rijdt met deze auto, dan moet hiervoor een bijtelling in aanmerking worden genomen. Indien de auto in 2021 op kenteken is gezet, bedraagt deze bijtelling 12% tot een fiscale waarde van € 40.000. Daarboven geldt de reguliere bijtelling van 22%. Ruilt u nu uw elektrische auto voor één maand in de zomer om, dan wordt uw bijtelling over de andere auto voor die maand berekend. Dat wil dus zeggen dat u 1/12 deel de bijtelling voor de vakantieauto betaalt en 11/12 deel per jaar voor uw elektrische auto van de zaak.
Daadwerkelijk inleveren. We gaan er dan van uit dat u uw elektrische auto daadwerkelijk tijdelijk inlevert bij de leasemaatschappij. Als u de auto thuis laat staan of op Schiphol, dan staat de auto nog steeds tot uw beschikking. In dat geval betaalt u ook voor uw elektrische auto van de zaak een bijtelling tijdens uw vakantiemaand.
U betaalt nog geen bijtelling. Het wordt complexer als u voor uw elektrische auto van de zaak geen bijtelling in aanmerking neemt, omdat u hiermee op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé rijdt. Let op. Als u uw elektrische auto daadwerkelijk inlevert en omruilt tegen de vakantieauto, ontstaat er fiscaal echter een probleem. U gaat namelijk met de vakantieauto meer dan 500 kilometer privé rijden tijdens uw vakantie. Daarmee overschrijdt u niet alleen de grens voor de vakantieauto (deze ligt op 1/12 deel van 500 kilometer = 41 kilometer). Ook voor uw elektrische auto overschrijdt u dan de grens van 500 kilometer. Het gebruik van de vakantieauto leidt dan tot 1/12 deel bijtelling voor de vakantieauto en 11/12 deel voor uw elektrische auto van de zaak.
Beter twee auto’s. U kunt uw elektrische auto dan beter niet inleveren. U heeft dan tijdens uw vakantieperiode twee auto’s en dan wordt de grens van 500 kilometer per auto in aanmerking genomen. Dit betekent dat u voor uw elektrische auto de grens van 500 kilometer niet overschrijdt en dus geen bijtelling in aanmerking hoeft te nemen.
Zakelijk gebruik tijdens vakantie
Zakelijke of privékilometers? Het kan voorkomen dat uw vakantiebestemming ook een zakelijk karakter heeft of dat u tijdens uw vakantie nog enkele zakelijke relaties ontmoet. De vraag is dan welke kilometers er privé zijn en welke zakelijk?
Hoofddoel? Als u tijdens uw vakantie ook enkele zakelijke relaties wilt bezoeken, moet fiscaal worden vastgesteld wat het hoofddoel van uw reis is. Als u kunt aantonen dat het bezoek van relaties het primaire doel is van uw reis naar het buitenland, dan mogen de kilometers als zakelijk worden aangemerkt. Als u op vakantie gaat met uw gezin en gedurende twee weken één of twee zakelijke relaties in de buurt ontmoet, dan is het duidelijk dat uw hoofddoel privé is. Dan zijn de reiskilometers als privé aan te merken. Tip. De rit van uw vakantieadres naar de zakelijke relatie is wel zakelijk.
Hoe zit het met de btw?
Naast invloed op de bijtelling kan het gebruik van uw auto van de zaak tijdens de vakantieperiode ook invloed hebben op de btw-correctie.
Correctie. Voor het privégebruik van uw auto van de zaak moet er een btw-correctie plaatsvinden. De reden hiervoor is dat u gedurende het jaar de btw op de autokosten, denk aan brandstof en onderhoud, geheel als voorbelasting in aftrek heeft gebracht. Omdat u echter ook privé rijdt in deze auto, zijn deze kosten (en ook dus de btw) niet geheel zakelijk te nemen. Hierbij speelt ook de btw op de aankoop van de auto een rol.
Correctie van 2,7 of 1,5%. In beginsel moet u een btw-correctie aangeven van 2,7% van de cataloguswaarde van de auto. Als uw auto van de zaak dus een cataloguswaarde heeft van € 40.000, moet er ieder jaar een btw-correctie plaatsvinden van € 1.080. Jaar op jaar vormt dat dus een flink bedrag. Er geldt een percentage van 1,5% voor auto’s die uw onderneming reeds vijf jaar in bezit heeft of waarop bij aankoop geen btw is verrekend. Tip. Maakt u voor de btw-correctie gebruik van dit vaste percentage, dan hebben de vakantiekilometers hier geen invloed op.
Op basis van werkelijk gebruik. Daarnaast bestaat er altijd de mogelijkheid om aan te tonen dat de correctie op basis van het forfait (2,7%/1,5%) te hoog is. Hiervoor moet u inzicht hebben in het totaalaantal gereden kilometers, het aantal zakelijke kilometers en de jaarlijkse kosten voor de auto waarop btw is verrekend. Tel bij deze laatste post ook 20% van de btw op de aanschaf mee in de eerste vijf jaar. Let op. Als u gebruikmaakt van deze specifieke regeling, dan hebben de vakantiekilometers duidelijk invloed. Uw privéaandeel in de jaarlijkse kilometers zal immers stijgen, waardoor er een hogere correctie noodzakelijk is.
Aanschaf nieuwe auto. Staat u op een punt een nieuwe auto van de zaak aan te schaffen, bekijk dan of deze auto voor de heffing van de btw zakelijk of privé het aantrekkelijkste is. Houd hierbij rekening met uw jaarlijkse vakantiekilometers.