PROCEDURE - 30.06.2022

Klant failliet: hoe krijgt u alsnog uw geld?

Als een klant een factuur nog niet betaald heeft en dan failliet wordt verklaard, dan is er nog een kans dat u toch uw geld of een deel daarvan kunt krijgen. Hoe zit dat?

Meld u bij de curator. Geef aan de curator door dat u nog geld van het failliete bedrijf krijgt. Tip.  In het insolventieregister staat de uitspraak over het faillissement. Daar vindt u ook wie de betreffende curator is ( https://bit.ly/3H8sUIq ). Zit er nog geld in de onderneming, dan worden daarvan de schuldeisers betaald. Dat gaat in een bepaalde volgorde:

  • 1e  rang: boedelvorderingen. Hieronder vallen onder andere de curatorkosten en de huur vanaf de dag van het faillissement;
  • 2e  rang: preferente vorderingen. Preferente schuldeisers zijn bijv. de Belastingdienst, het UWV en medewerkers die nog loon te goed hebben;
  • 3e  rang: concurrente vorderingen. Pas nu komen leveranciers, energieleveranciers en zorgverzekeraars aan de beurt. Hoeveel u krijgt, hangt af van de hoogte van het opgeĂ«iste bedrag. Postconcurrente schuldeisers (zoals aandeelhouders) krijgen hun geld pas terug als de andere schulden zijn betaald. Separatisten zijn bijzondere schuldeisers, zoals hypotheekverstrekkers. Zij mogen een schuld direct opeisen, zonder dat eerst bij de curator te doen.
Meld uw vordering zo snel mogelijk aan bij de betreffende curator. In het insolventieregister (https://bit.ly/3H8sUIq) kunt u nagaan wie de curator is van uw klant.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01