MEDIAWETGEVING - 21.06.2022

Per 1 juli 2022 strengere regels voor influencers

Populaire influencers vallen vanaf 1 juli 2022 onder de Mediawet 2008. Wat zijn eigenlijk influencers, wat kunnen ze voor u betekenen en vooral: wat moet u als opdrachtgever van deze nieuwe regels weten?

Wat doen influencers?

Influencers maken reclame voor hun opdrachtgevers. Meestal gebeurt dat met filmpjes op YouTube, Instagram of TikTok. Doordat deze vloggers populaire filmpjes posten, krijgen ze steeds meer volgers (abonnees), dus zijn ze interessant voor bedrijven die reclame willen maken.

Voorbeeld.Zo kent u wellicht Nikkie de Jager wel uit de media. Ze verdiepte zich in make-up en maakte instructiefilmpjes die ze via sociale media deelde. Dat deed ze op een eigen, authentieke manier die blijkbaar enorm aansprak en leidde tot meer dan 10 miljoen volgers.Tip. Goede influencers worden door hun volgers als een autoriteit gezien en dus neemt men al snel hun mening over. Autoriteit is volgens Robert Cialdini (professor in de psychologie) een van meest effectieve beïnvloedingstechnieken.

Macro- en micro-influencers. Macro-influencers hebben meer dan 100.000 volgers, micro-influencers minder dan 100.000. Het voordeel voor u als adverteerder is dat een micro-influencer vaak gespecialiseerd is in een bepaalde nichemarkt (een klein afgebakend deel van de markt) en dat hun tarieven lager zijn dan die van de macro-influencers. Toch kan het voor u interessant zijn. Macro-influencers zijn daarentegen vaak professioneler, bereiken een groter publiek en hanteren hogere tarieven.

Zakendoen met influencers? Er zijn meer influencers dan alleen maar voor make-up en gezondheidsproducten, vaak gestart vanuit een interesse en/of hobby. Zo zijn er tal van BBQ-fanaten die geweldig leuke BBQ-video’s maken met allerlei tips en ideeën. Zij maken niet alleen reclame voor grote BBQ-fabrikanten, maar ook voor lokale slagers, slijters, enz. Tip. Kent u dergelijke vloggers, dan kunt u deze zelf benaderen. Wilt u het grootser aanpakken, dan bestaan daar speciale influencerplatforms voor.

Een checklist Influencermarketing vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 5, nr. 21.

Nieuwe regels per 1 juli 2022

De markt van influencermarketing is inmiddels enorm, zo groot dat de wetgevers vinden dat influencers onder de Mediawet 2008 moeten vallen. Daarin worden consumenten (kijkers en luisteraars) beter beschermd. Vanaf 1 juli 2022 is dat zover. In grote lijnen betekent dit dat als influencers betaald krijgen (in geld of in product) als ze een product laten zien en/of gebruiken, ze dat moeten vermelden. Aan kinderen mag men niet meer gesponsord speelgoed aanprijzen. Tip. Dit geldt echter alleen voor influencers met meer dan 500.000 volgers.

Voor u als opdrachtgever. Doet u zaken met een dergelijke influencer, check dan voor de zekerheid of deze zich aan de nieuwe regels houdt. Tip 1. Het wordt vaak als heel positief ervaren als influencers transparant en duidelijk aangeven als ze ergens voor gesponsord worden, ook als ze minder dan 500.000 volgers hebben. Bepaal dus voor uzelf met welke vloggers u wel en niet zaken wilt doen en of u vermeld wilt hebben dat u betaald heeft voor het maken van reclame voor uw bedrijf en/of product. Tip 2. Wilt u meer weten over de influencerregels, voorbeelden zien, e.d., dan is daar inmiddels een speciale website voor (van branchevereniging DDMA - zie onze checklist).

Influencers met meer dan 500.000 volgers moeten vanaf 1 juli 2022 vermelden als ze betaald worden voor het laten zien of gebruiken van een product of dienst. Dat geldt voor betaling in euro’s en in natura in de vorm van gratis producten. Download als mogelijke opdrachtgever onze handige checklist.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01