VEILIGHEID - 01.07.2022

Protocol tegen grensoverschrijdend gedrag

U moet medewerkers een veilige werkplek bieden en dus beschermen tegen ongewenst gedrag van collega’s en klanten. Daartoe bent u wettelijk verplicht. Maar hoe past u dit aan en waarmee?

Grensoverschrijdend gedrag

Ook medewerkers in de horeca kunnen te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag, zoals intimidatie, pesten of discriminatie. Dergelijk gedrag kan leiden tot psychische belasting van uw medewerkers. Zoals u weet, bent u als werkgever verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Wat kunt u als werkgever doen tegen grensoverschrijdend gedrag?

Protocol maken. Door het instellen van een protocol ter voorkoming van ongewenst gedrag, helpt u uw werknemers en voorkomt u juridische problemen en imagoschade voor uw horecabedrijf. Dit protocol moet u wel intern bekendmaken, zodat uw werknemers en leidinggevenden hiervan op de hoogte zijn. Daarbij moeten ze ook weten welke stappen ze moeten ondernemen als ze een klacht indienen. Let op.  Indien u dit protocol wilt invoeren, is er wel instemming vereist van de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging. Voor kleine bedrijven die geen or of pvt hebben, moeten werknemers instemmen met het invoeren van het protocol.

Een model Protocol ongewenst gedrag (KHN) vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 26, nr. 9.

Vertrouwenspersoon. Een onderdeel van een protocol ter voorkoming van ongewenst gedrag is het benoemen van een vertrouwenspersoon. Deze persoon mag iemand zijn binnen uw bedrijf, maar u kunt er ook een extern persoon bij betrekken, bijv. een bedrijfsarts.

De taken van een vertrouwenspersoon. De taken van een vertrouwenspersoon bestaan uit:

  • het verzorgen van de eerste opvang van werknemers die slachtoffer zijn geworden van grensoverschrijdend gedrag en die daarbij hulp en advies nodig hebben;
  • het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • het slachtoffer informeren en adviseren over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
  • het desgewenst begeleiden als het slachtoffer de zaak aan de orde wil stellen bij een officiële commissie of bij een leidinggevende;
  • het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, zoals een mediator;
  • het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
  • het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
  • het registreren van voorgekomen ongewenst gedrag.

Bespreekbaar maken. Naast dat u een vertrouwenspersoon aanstelt, is het ook heel belangrijk dat u het onderwerp bespreekbaar maakt. Door regelmatig duidelijk aan te geven welk gedrag wel en niet acceptabel is tussen collega’s onderling of tussen gasten en uw werknemers, zullen werknemers zich eerder durven uit te spreken wanneer ze zich niet prettig voelen bij bepaald gedrag.

Aansprakelijkheid

U heeft een vergaande verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat als u op dit gebied geen beleid heeft, uw werknemers een klacht kunnen indienen bij de arbeidsinspectie. Dit kan eventuele boetes tot gevolg hebben. Ook kunt u door een medewerker aansprakelijk worden gesteld als deze schade ondervindt door het ongewenste gedrag. U moet aantonen dat u er alles aan gedaan heeft om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.

U moet er aantoonbaar alles aan doen om te zorgen voor een veilige werkplek, bijv. door het instellen van een protocol ter voorkoming van ongewenst gedrag. Download het model. Een onderdeel van dit protocol is het aanstellen van een intern of extern vertrouwenspersoon.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01