ZAKELIJK - WEBDIENSTEN - 17.08.2022

Tips en tricks voor Google Tasks

Via de functie Tasks in de verschillende Google-webapplicaties kunt u allerlei to do’s instellen en beheren. Er bestaat ook een Google Tasks-app voor iOS- en Androidtoestellen. Hoe gebruikt u deze optimaal?

Google Tasks ( https://support.google.com/tasks/answer/7675772 ) is gratis en is bedoeld als een eenvoudige, no-nonsense takenlijst. Verwacht dus geen uitgebreide mogelijkheden zoals bij het eerder besproken Todoist ( https://www.todoist.com ), maar u krijgt wel een heleboel handige basisfuncties.

Op uw computer. Wanneer u in de internetbrowser van uw computer Gmail of Google Calendar opent, dan ziet u daar in principe aan de rechterkant een aparte kolom Taken. Ziet u deze niet, dan kunt u dat zichtbaar maken door op het blauwe Tasks-symbooltje te klikken. Tip.  U vindt deze takenkolom ook terug in de Microsoft Office-webapplicaties van Google: Docs, Sheets en Slides.

Op uw telefoon. In Google Play en in de App Store van Apple vindt u ook de gratis app Google Tasks . Al uw to do’s worden uiteraard automatisch gesynchroniseerd over uw verschillende toestellen.

Taken toevoegen

Een nieuwe to do creëren, doet u via de optie Taak toevoegen op uw computer of in de app. U kunt dan een titel, de details en een deadline (datum en tijdstip) invoeren.

Terugkerend. Voor terugkerende taken kunt u de functie Herhalen gebruiken (bijv. elke week, elke maand of elk jaar). Let op.  Jammer genoeg bent u gebonden aan enkele vaste intervallen en kunt u de herhalingsperiode niet zelf instellen (bijv. driemaandelijks voor uw btw-aangifte).

Met een ster. Sinds kort kunt u uw belangrijkste to do’s markeren met een ster. In de kolom Taken kunt u deze dan afzonderlijk laten weergeven door op Mijn Taken te klikken en vervolgens op Met ster. Ook aan de mobiele apps werd deze nieuwe functie toegevoegd.

Subtaken. Klikt u op de drie puntjes naast een taak, dan krijgt u de kans om daaraan subtaken toe te voegen. Dat is handig wanneer u meerdere to do’s per opdracht of project wilt bundelen.

Vanuit Google Calendar

In Google Calendar ( https://calendar.google.com ) kunt u nog makkelijker to do’s toevoegen door rechtstreeks op de gewenste datum te klikken en de optie Taak (in plaats van Afspraak) te selecteren. Tip.  Aan de linkerzijde van deze agenda ziet u Tasks onder Mijn agenda’s. Als u daar op de drie puntjes klikt, kunt u een specifieke kleur instellen, zodat uw taken beter opvallen tussen al uw afspraken.

Vanuit Gmail

In Gmail ( https://www.gmail.com ) kunt u e-mails rechtstreeks bewaren als to do’s. Dat doet u door deze in de webapplicatie op uw computer naar de kolom Taken te slepen. Gebruikt u de mobiele Gmail- app, dan tikt u op de drie puntjes helemaal bovenaan in het bewuste bericht en kiest u de optie Toevoegen aan Tasks.

Nog meer tips

Bij Gmelius ( https://gmelius.com/blog/google-tasks ) en MUO ( https://www.makeuseof.com/tips-use-google-tasks-effectively ) vindt u nog meer handige gebruikstips voor Google Tasks.

Nog geen toepassing voor uw to do’s? Zet Google Tasks in als no-nonsensetool voor het plannen en opvolgen van uw taken. Vooral handig is dat u vanuit Gmail (webapplicatie of mobiele app) rechtstreeks e-mails kunt bewaren als to do’s.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01