EIGEN WEBSITE - SITEANALYSE - 12.09.2022

Google Analytics ligt onder vuur: wat nu?

Google Analytics monitort het gedrag van uw websitebezoekers. Deze gratis tool is met een marktaandeel van 85% zeer populair, maar kreeg de afgelopen maanden veel kritiek. Wat is er precies aan de hand?

Schending van privacy

Google Analytics ( https://analytics.google.com ) ligt onder vuur, omdat het volgens de Europese privacywaakhonden niet zou voldoen aan de GDPR ( https://bit.ly/3QU6fUb ), de regelgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens. De tool verzamelt immers onnodig cookiedata en stuurt deze door naar de VS (waar ze toegankelijk zijn voor de Amerikaanse overheidsinstanties). Deze data vallen onder de noemer ‘persoonsgegevens’, ondanks het anonimiseren van de IP-adressen. Meer hierover leest u onder andere bij Termly ( https://bit.ly/3Rg4Gj9 ).

Wat betekent dat? De kans bestaat dat Google Analytics op termijn verboden wordt in Europa, al spreken sommige experts dit tegen. In de whitepaper van Xplore Group ( https://www.xploregroup.be/nl/google-analytics-gdpr ) leest u alvast wat de gevolgen voor u als websitehouder kunnen zijn, wanneer u Google Analytics blijft gebruiken: eventuele boetes en reputatieschade.

Wat kunt u doen?

Expert inschakelen. Het is niet onverstandig om een GDPR-expert te raadplegen die nagaat in welke mate uw bedrijf in orde is met betrekking toto de privacyregels. Daarvoor kunt u terecht bij specialisten, zoals Apogado ( https://www.apogado.com ) en ISO Privacy Advies ( https://www.isoprivacy.nl ).

Instellingen aanpassen. Belangrijk is dat u bepaalde instellingen in Google Analytics aanpast. Hoe dat precies moet, leest u bijv. op Cookieinfo ( https://bit.ly/3wx90mv ).

Alternatief gebruiken. U kunt ook overwegen om een alternatief voor Google Analytics te gebruiken. Er bestaan immers heel wat analysetools die wel de Europese privacyregels respecteren. Tip.  Bepaalde alternatieven bieden nog een bijkomend voordeel: in tegenstelling tot Google Analytics bestoken ze u niet met een overvloed aan informatie, waardoor u door de bomen het bos niet meer ziet.

Onze selectie

Plausible ( https://www.plausible.io ) is gevestigd in Estland, is 100% privacyproof en doneert 5% van zijn omzet aan open source en het verduurzamen van onze planeet. Op https://plausible.io/plausible.io ziet u wat u van het dashboard mag verwachten. De prijzen starten vanaf € 90/jaar of € 9/maand.

Simple Analytics ( https://www.simpleanalytics.com ) is een Nederlands alternatief dat zeer sterk focust op privacy. Een livedemo van de zeer toegankelijke interface vindt u op https://simpleanalytics.com/simpleanalytics.com De prijzen starten vanaf € 108/jaar of € 19/maand.

Fathom ( https://www.usefathom.com ) is dan wel van Canadese origine, maar deze analysetool gebruikt geen cookies en verwerkt de data van zijn Europese klanten op Europese servers. Een livedemo vindt u op https://bit.ly/3wxoZkx De prijzen starten vanaf ongeveer € 140/jaar of $ 14/maand.

Meer privacyproof alternatieven voor Google Analytics werden verzameld op de websites van onder andere Frankwatching ( https://bit.ly/3ctMhkd ) en Trusted Shops ( https://bit.ly/3pS1kqU ).

Pas bepaalde instellingen van Google Analytics aan (omdat de tool niet voldoet aan de Europese privacyregels). U kunt ook voor een alternatieve, privacyproof analysetool, zoals Plausible of Fathom kiezen, maar daarvoor betaalt u wel ongeveer € 100/jaar.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01