INTERNET EN RECHT - 08.09.2022

Tijdens corona een webshop gestart, kan een klant dan zijn bestelling weer ontbinden binnen 14 dagen?

Stel, u heeft tijdens corona een webshop gestart waar klanten producten kunnen bestellen. Hoe zit dat wettelijk met het ontbinden van een bestelling?

Het ontbindingsrecht

Een consument heeft in veel gevallen het recht om een product zonder opgaaf van redenen retour te sturen, het zogenaamde ‘ontbindingsrecht’. Het ontbindingsrecht kent een termijn van 14 dagen en gaat in op de dag dat de consument het product ontvangen heeft. Indien een consument gebruikmaakt van het ontbindingsrecht, bent u verplicht het totale aankoopbedrag, dus inclusief eventuele verzend- en/of administratiekosten, binnen 14 dagen na herroeping terug te betalen.

Zonder bedenktijd. In een aantal gevallen kan een consument ook zonder bedenktijd van de koop afzien, als u niet op tijd levert:

  • als het duidelijk is dat de afgesproken levertijd essentieel is, zoals bij een bruidstaart;
  • als de consument u voor de koop heeft laten weten dat de overeengekomen levertijd essentieel is voor hem en dat deze levertijd dus een belangrijke voorwaarde is om de aankoop te doen;
  • als u de consument meldt dat u helemaal niet meer gaat (laten) leveren.

U moet in deze gevallen direct alles terugbetalen wat de consument heeft betaald.

Geen ontbindingsrecht. Soms heeft een consument geen recht van ontbinding zoals bij:

  • producten die speciaal op maat en volgens de specificaties van de klant zijn gemaakt, bijv. een armband waarin de naam van de klant wordt gegraveerd of een maatpak. Een computer die wordt samengesteld op maat met standaardonderdelen valt hier niet onder;
  • zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben. De houdbaarheid moet wel echt beperkt zijn, zoals het geval is bij een slagroomtaart. Producten die langer dan 14 dagen houdbaar zijn, vallen hier niet onder;
  • producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
  • alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft. Denk hierbij aan een hele dure fles wijn of whisky die geveild wordt en als belegging wordt gezien.

Wat mag er niet worden uitgezonderd?

Vaak ziet u op een webshop dat zaken worden uitgezonderd, terwijl dit wettelijk niet mag, zoals:

  • aanbiedingen;
  • producten die beschadigd zijn of waarvan de verpakking is geopend;
  • tweedehandsproducten;
  • producten die speciaal voor de klant besteld zijn, bijv. omdat het niet op voorraad was. Als het product niet speciaal op maat en volgens de specificaties van de klant is gemaakt, geldt gewoon het ontbindingsrecht.

Informatieverplichting. U bent verplicht om op uw website minimaal het volgende te vermelden:

  • dat de consument binnen 14 dagen na levering mag ontbinden en hoe dat moet gebeuren. U moet een ontbindingsformulier aanbieden;
  • wie de kosten van het retour zenden betaalt en hoe hoog deze (ongeveer) zijn;
  • wat de uitzonderingen en voorwaarden zijn.
Bij webbestellingen die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben, heeft de consument geen ontbindingsrecht. De houdbaarheid moet wel echt beperkt zijn, zoals het geval is bij een slagroomtaart of een bereid gerecht. Producten die een houdbaarheidsdatum hebben van langer dan 14 dagen, vallen hier niet onder.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01