PRIVACYWETGEVING - 21.09.2022

Wat zijn de regels als u werkt met referenties, reviews en testimonials om uw omzet te verhogen?

Mond-tot-mondreclame met referenties, testimonials en reviews is goud waard. Maar wat zijn de verschillen en aan welke regels moet u zich nog houden?

Referentie, review of testimonial?

Wij verstaan onder referenties de naam van een tevreden klant, eventueel aangevuld met contactgegevens. Een testimonial is daarentegen een getuigenis van de klant waarin hij vertelt waarom hij zo enthousiast over u is. Een review is een klantbeoordelingssysteem, meestal online in de vorm van sterren (tussen één en vijf).

Dit moet u over referenties weten. Een klantenlijst op uw website of in een brochure leidt vaak tot extra vertrouwen. Let op 1.  Als u allemaal beursgenoteerde bedrijven op uw website heeft staan, dan zal een zzp’er zich natuurlijk snel afvragen of u als leverancier wel bij hem past. U mag gerust laten weten met wie u zaken heeft gedaan, behalve als u anders bent overeengekomen (geheimhoudingsverklaring) of als u de klant er schade mee kunt berokkenen. Tip.  Het is slim om de klant altijd om toestemming te vragen. Vertel erbij waar en hoe u zijn naam gaat vermelden. Let op 2.  Als u het logo van de klant wilt gebruiken, moet u sowieso om toestemming vragen.

Testimonials werken nog beter. Vraag uw klanten eens of alles naar wens is en of u nog ergens mee kunt helpen. Na een tijdje belt u en vraagt u of de klant nog tevreden is en hoe het was voor men uw product/dienst ging gebruiken en wat er daarna is veranderd/verbeterd. Vertaal de woorden in een citaat, zoals: “ Nadat we zijn overgestapt op jullie transportbanden, loopt het productieproces 68% minder vaak vast en dat heeft geleid tot een enorme besparing” . Tip.  Belangrijk is dat de testimonial aansluit bij de belangrijkste koopmotieven van uw doelgroep.

De regels. U mag gerust testimonials op uw website of in een brochure plaatsen, maar het spreekt voor zich dat de klant er toestemming voor moet gegeven en zeker als u er de contactgegevens bij wilt zetten. Tip.  De klant zal niet uren nadenken over zijn precieze woorden. Vat zijn woorden daarom zo goed mogelijk samen en vraag om zijn akkoord: “ Akkoord met onderstaande samenvatting van uw woorden?”

Reviews voornamelijk voor webshops. Voor een dergelijk online klantbeoordelingssysteem moet u wel wat aan uw website/webshop laten doen. Daarvoor moet u een abonnement nemen bij de leverancier van het systeem en dat moet aan uw website worden toegevoegd.

Alle feedback is waardevol. 100% klanttevredenheid is niet realistisch en bestaat niet. Alleen maar positieve beoordelingen (vijf uit vijf sterren) leidt eerder tot wantrouwen dan tot vertrouwen. Negatieve of minder positieve beoordelingen kunt u dus beter niet verwijderen, als u dat zou overwegen. Bovendien krijgt u nuttige feedback. Hier zijn sinds mei 2022 nieuwe regels voor.

Nieuwe regels sinds mei 2022

Vanaf mei dit jaar bestaat er een nieuwe informatieplicht over klantreviews. U moet vermelden hoe u controleert of de beoordelingen ook van echte klanten afkomstig zijn die uw product ook gekocht en gebruikt hebben. Tip 1.  Dat kan door bijv. te controleren of er in korte tijd veel reviews over eenzelfde product zijn geplaatst en of er veel dezelfde tekst wordt gebruikt. Let op.  U moet ook aangeven of u alle positieve en negatieve recensies verwerkt en of u voor beoordelingen betaalt. Tip 2.  Check of uw beoordelingssysteem aan de nieuwe regels voldoet, dan hoeft u zich daar zelf niet druk om te maken.

Referenties, testimonials en klantreviews leiden tot meer vertrouwen en vaak tot meer omzet. Vraag altijd om toestemming van de klant. Voor het gebruiken van logo’s is dit sowieso verplicht. Check of uw klantreviewsysteem voldoet aan de informatieplicht die geldt sinds mei 2022.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01