EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 21.11.2022

Vermijd deze frustraties bij uw websitebezoekers

Veel websites tonen niet meteen de informatie waarnaar de bezoeker op zoek is. Dat leidt tot frustraties en gemiste commerciële kansen. U doet dit toch beter?

Een website laten maken en onderhouden, kost tijd en geld. U hoopt dan ook dat deze u een zakelijk voordeel oplevert, bijv. in de vorm van extra omzet via online verkoop of als een aanvullend kanaal ter ondersteuning van uw fysieke winkel. Maar helaas missen nogal wat websites hun doel. Als u googelt op ‘top frustrations websites’ vindt u alvast allerlei oorzaken. Niet zelden laat het design te wensen over, wat zich laat vertalen in een haperend gebruiksgemak. Vaak is ook het gebrek aan heldere informatie en duidelijkheid een afknapper voor de ongeduldige of gehaaste websitebezoeker.

“Waar staat deze essentiële informatie?”

U kent ze wel: de ondernemers die op hun startpagina pronken met hun indrukwekkende bedrijfsgeschiedenis, hun enthousiaste team dat altijd klaarstaat, hun innovatieve fabricagemethodes, hun duurzame inspanningen, enz., terwijl u als bezoeker eigenlijk alleen maar zo snel mogelijk de openingsuren, het fysieke adres of de contactgegevens wilt weten. Deze essentiële gegevens blijken vaak verstopt op een of andere subpagina. Tip.  Denk dus goed na welke informatie uw klanten echt meteen willen zien wanneer ze uw website bezoeken en geef deze een prominente plaats. Let op.  Denk er ook aan om steevast elke onregelmatigheid - bijv. wegwerkzaamheden in de buurt, tijdelijke voorraadtekorten of uw jaarlijks verlof - duidelijk te vermelden. Zo bespaart u uw klanten onnodige reistijd.

“Hoe word ik snel geholpen?”

Klanten willen zo snel mogelijk een antwoord krijgen op hun vraag of een oplossing voor hun probleem. Maar misschien vinden ze deze niet (meteen) op uw website. Tip.  Voorzie daarom in voldoende feedback- en informatiekanalen (bijv. chat, e-mail) op uw website en geef aan wanneer men een reactie mag verwachten. Let op.  Houd u aan deze belofte, anders verliest u uw geloofwaardigheid.

“Hoelang duurt deze enquête nog?”

Bedrijven laten hun websitebezoekers vaak allerlei vragen beantwoorden om hen zogezegd beter te kunnen bedienen. Maar in de praktijk zijn zulke enquêtes vaak te lang, waardoor klanten afhaken.  Tip.Proprofs ( https://bit.ly/3t9w5cR ) geeft advies over het ideale aantal vragen, dat verschilt naargelang de doelgroep. Belangrijk is ook om hierover voldoende duidelijkheid te scheppen. Dat kan via een progress bar die aangeeft hoeveel vragen (eventueel procentueel) er nog moeten worden beantwoord. Meer hierover vindt u bij SurveyMonkey ( https://bit.ly/3fLNipF ) en QuestionPro ( https://bit.ly/3zXzTBN ).

“Hoelang doe ik over deze tekst?”

Als een gehaaste of ongeduldige klant een online tekst (bijv. uw leveringsvoorwaarden of een handleiding) voorgeschoteld krijgt waar hij zich doorheen moet worstelen, dan wil hij graag vooraf weten hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen. Tip.  Vermeld daarom steeds de leestijd bij elke (lange) tekst. Met een tool als Read-o-Meter ( https://niram.org/read ) of The Read Time ( https://thereadtime.com ) kunt u dit makkelijk achterhalen.

Vermeld alle relevante informatie (openingsuren, adres en contactgegevens) duidelijk op uw startpagina. Wees ook duidelijk over wanneer klanten een reactie mogen verwachten en hoelang het beantwoorden van een enquête of het lezen van een webtekst duurt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01