AUTO VAN DE ZAAK - 07.12.2022

Bijtelling privégebruik auto van de zaak voorkomen: rittenregistratie of ander bewijs?

Als u uw auto van de zaak maar beperkt privé gebruikt (minder dan 500 privékilometers per jaar), kunt u de fiscale bijtelling voorkomen. Hoe kunt u dit bewijzen? De rechter heeft hierover nu een interessante uitspraak gedaan.

Bijtelling voor privégebruik. Als uw BV aan u een auto ter beschikking stelt die u ook privé mag gebruiken, dan moet er een bijtelling plaatsvinden bij uw loon. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto en bedraagt in principe 22% daarvan.

Bijtelling voorkomen. U kunt de bijtelling voorkomen als u de auto maar beperkt privé gebruikt: bij minder dan 500 privékilometers per jaar is er geen bijtelling nodig. De vraag hierbij is altijd: hoe toont u aan dat u de auto maar heel weinig privé heeft gebruikt? Onlangs kwam deze vraag aan de orde bij Rechtbank Noord-Nederland.

Wat speelde er?

In deze zaak wilde de Belastingdienst aan een dga alsnog een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak opleggen over de jaren 2015, 2016 en 2017. De dga gebruikte zijn auto van de zaak om naar klanten te rijden waar hij gevaarlijk afval inzamelde, zoals aluminium drukplaten. Dat afval werd vervoerd in een aanhanger.

Reconstructie rittenregistratie. De dga hield op papier een rittenregistratie bij over 2015, 2016 en 2017. De rittenregistratie werd echter een week na de controle door de Belastingdienst gestolen uit zijn auto. Vervolgens heeft de dga een reconstructie van de rittenregistratie opgemaakt, maar daar gaat de inspecteur niet mee akkoord.

Wat zegt de rechter?

Rittenregistratie niet verplicht. De dga moet overtuigend aantonen dat zijn auto van de zaak op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt. Dat kan door een rittenregistratie bij te houden, maar het mag volgens de wet ook op een andere manier.

Eisen rittenregistratie. Per rit moet in elk geval de datum, de begin- en eindstand van de kilometerteller, het begin- en eindadres en het karakter van de rit duidelijk zijn. Als er een afwijkende route is gereden, dan moet deze ook duidelijk zijn. Tip.  Maar omdat bewijs ook op een andere manier geleverd kan worden, is het niet voldoen aan deze eisen niet altijd meteen een probleem.

Reconstructie rittenstaat overtuigend. De rechter (ECLI:NL:RBNNE:2022:4000) vindt de reconstructie in dit geval overtuigend. Daarin staan ook privéritten. Dat de routes die de dga heeft gereden soms afwijken van wat normaal is en dat er soms afrondingsverschillen in voorkomen, is geen probleem. Wat ook meespeelt, is dat de zakelijke ritten gecontroleerd kunnen worden doordat de kilometerstand regelmatig door externe partijen is opgeschreven. De rechtbank vindt het niet erg dat de bestemming van de privéritten niet is genoteerd. De rechter woog in dit geval ook mee dat de rittenregistratie die de dga achteraf opnieuw heeft moeten opmaken, qua opzet en inrichting vrijwel geheel voldoet aan de voorwaarden die de Belastingdienst aan een ‘echte’ rittenregistratie stelt. De dga reed de meest gebruikelijke routes en noteerde niet alleen zakelijke ritten, maar ook enkele privéritten. Ook heeft hij privé nog enkele andere auto’s en motoren. De rechter haalt daarom een streep door de bijtelling. Let op. Het is zeer uitzonderlijk dat de rechter een gereconstrueerde rittenstaat accepteert als bewijs.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 27, nr. 19 vindt u een E-kilometerregistratie.

Voorkom discussies door een gedetailleerde rittenregistratie bij te houden, waaruit blijkt dat u minder dan 500 km per jaar privé heeft gereden. Deze kan ondersteund worden met andere argumenten, zoals het privé bezitten van een andere auto of door de kilometerstand regelmatig te laten vastleggen door de garage.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01