GEZONDHEIDSRECHT - 19.12.2022

Nieuwe Leidraad continuïteit van zorg en jeugdhulp van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Als de continuïteit van zorg in een instelling in gevaar dreigt te komen, bijv. bij een (mogelijk) faillissement, moet het belang van cliënten/patiënten voorop blijven staan. Wat verwacht de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dan van zorgaanbieders?

Continuïteit van zorg

Zorgplicht. Om de continuïteit van zorg aan patiënten te kunnen bieden, is een goede structuur nodig van verschillende zorgaanbieders in een regio. Samen met zorgverzekeraars en gemeenten moet hieraan gewerkt worden. Voor zorgverzekeraars en zorgkantoren stelde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in 2020 handvaten op over hoe om te gaan met de zorgplicht ( https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_323566_22/1 ). Deze zorgplicht is een belangrijke voorwaarde om te waarborgen dat mensen op tijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Vooral gezien de oplopende personeelstekorten en de vergrijzing, moeten de zorgkantoren ook hun rol pakken in het toekomstbestendig organiseren van de ouderenzorg.

Verwachtingen van IGJ. Nu heeft ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) beschreven wat zij als toezichthouder verwacht van zorgaanbieders, als het gaat om continuïteit van zorg. De IGJ richt zich op drie situaties waarbij risico’s kunnen ontstaan, en soms worden versterkt, door personeelstekort of krapte op de arbeidsmarkt.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 15, nr. 17 vindt u de Leidraad continuïteit van zorg en jeugdhulp.

Leidraad continuïteit van zorg

Drie situaties. De IGJ focust op deze situaties waarbij het risico in continuïteit van zorg groot kan zijn.

  1. Sluiting. Bij dreigende sluiting van de zorgaanbieder, een faillissement of het afstoten van bepaalde vormen van zorg. Gaat het om acute zorg, dan moet de zorgaanbieder melding doen bij de IGJ en onder andere een continuïteitsplan opstellen dat aan bepaalde eisen voldoet. Dit moet worden voorgelegd aan de IGJ, andere zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
  2. Wachtlijsten. De IGJ verwacht dan onder andere dat bij de intake de zorgaanbieder vastlegt wie er verantwoordelijk is voor de patiënt of cliënt en wie er als aanspreekpunt (regie/hoofdbehandelaar) fungeert in de periode tussen de intake en aanvang van de behandeling.
  3. Stokkende samenwerking. Voor een goede samenwerking binnen ketens of netwerken van zorgverleners moet duidelijk zijn waar de verantwoordelijkheden liggen. Deze moeten worden vastgelegd in duidelijke (regionale) afspraken waarin helder wordt wie de rol van regie- of hoofdbehandelaar heeft en wat deze rol behelst.

Tips en adviezen. De leidraad geeft tips en adviezen om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen, maar biedt geen uitputtend en allesomvattend stappenplan, omdat de specifieke context en/of behoefte van een patiënt of cliënt ook bepalend is.

Samenwerking

Patiënt voorop. Zorgketens en -netwerken krijgen een steeds grotere rol in het bieden van kwalitatief goede en veilige zorg. In haar toezicht daarop kijkt de IGJ met prioriteit naar de vraag of patiënt/cliënt centraal staat, bijv. of deze begrijpelijke informatie krijgt die past bij zijn hulpvraag. Ook kijkt de IGJ met voorrang naar de vraag hoe de integrale zorg is geregeld, bijv. of zorgverleners belangrijke informatie met elkaar uitwisselen over de cliënt of patiënt en of er ook aandacht is voor hun naasten.

Door verschillende ontwikkelingen binnen de zorg heeft de IGJ een leidraad gemaakt waarbij de patiënt of cliënt centraal staat. Gebruik deze leidraad als u te maken heeft met wachtlijsten, stokkende samenwerking of dreigende sluiting.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01