E-MAIL - SPAM - 06.12.2022

Vermijd de spamfilter

Spamfilters zijn heel nuttig, maar u wilt natuurlijk niet dat uw verzonden berichten in de spambox van uw contacten terechtkomen. Waar moet u op letten?

Wat doet een spamfilter?

Een spamfilter detecteert ongewenste e-mails en verplaatst deze naar een afzonderlijke map. Om een bericht te herkennen als spam, kijkt de filter naar de inhoud en de vorm, het feit of gelijkaardige e-mails eerder door gebruikers als spam bestempeld werden en of de afzender bekendstaat als betrouwbaar. E-mailgebruikers kijken zelden naar de berichten in hun spambox. U wilt dus zeker vermijden dat de spamfilter uw legitieme berichten als ongewenst ziet. Vooral als u een nieuwsbrief uitstuurt, bijv. naar klanten, is dat risico reëel.

Vorm

De vormgeving van uw e-mail kan de spamfilter laten reageren. Vermijd de hiernavolgende triggers omdat ze typisch in spam voorkomen.

  • Houd lettertype, kleur en lay-out consistent door uw hele bericht.
  • Zet geen stukken tekst volledig in hoofdletters.
  • Gebruik geen reeksen uitroepingstekens achter elkaar.
  • Voeg niet te veel links en afbeeldingen toe in verhouding tot de eigenlijke tekst.
  • Vermijd spelfouten.

Tip.  Kijk eens in uw spambox om voorbeelden te vinden van ‘slechte’ vormgeving.

Inhoud

Ook bepaalde inhoud van uw bericht kan de spamfilter triggeren. Fel aandringen ( Reageer onmiddellijk of Actie vereist ) of voorstellen die te mooi lijken om waar te zijn ( Volledig gratis , Klik en win € 5.000 in cash ) zetten de spamfilter zeker op scherp. Bij een nieuwsbrief is een persoonlijke aanspreking voor elke ontvanger beter dan iets algemeens, zoals Beste klant . Bijlagen zijn een risico, probeer alle informatie in uw bericht zelf te zetten. Tip.  Zelfs als de spamfilter uw e-mail oké vindt, kan de ontvanger hem nog als spam markeren op basis van inhoud. Zorg daarom zeker voor een goedgekozen onderwerp, want daarop wordt uw e-mail vaak eerst beoordeeld.

Betrouwbaar

Het is belangrijk om een goede reputatie als verzender te behouden. Bied in een nieuwsbrief een manier aan om uit te schrijven. Het helpt om contactgegevens van uw bedrijf toe te voegen en te zorgen voor een betekenisvol afzenderadres. De kwaliteit van uw mailinglist speelt ook een rol mee. Als veel adressen ‘bouncen’ (ongeldige adressen) bij het uitsturen van een nieuwsbrief, kan uw betrouwbaarheidsscore bij e-mailservers flink dalen. Tip.  Met een speciale tool kunt u slechte adressen uit uw lijst halen (bijv. MailerCheck : https://www.mailerlite.com/features/email-verifier ).

Authenticatie

Als u een eigen domeinnaam heeft, maar via een provider als MailChimp nieuwsbrieven verstuurt, moet u deze provider aanduiden als een toegelaten verzender in de instellingen van uw domein. Deze authenticatie is een vrij technische aangelegenheid. Zoek in de documentatie van uw provider naar de termen DKIM en SPF: dat zijn de authenticatiemethodes. Deze websites helpen u op weg: https://mailchimp.com/help/set-up-email-domain-authentication en https://support.google.com/mail/answer/81126Tip.  Schakel een specialist in als u er niet uitkomt.

Testen

Om op zeker te spelen, kunt u uw bericht eerst testen op spamgehalte bij Mail Tester ( https://www.mail-tester.com ). Deze berekent een spamscore (hoe lager, hoe slechter) en geeft suggesties om problemen op te lossen.

Let op vorm, inhoud en uw betrouwbaarheid als afzender om te voorkomen dat uw e-mails of nieuwsbrieven door de spamfilter van uw contacten opgevangen worden. Test uw bericht eventueel vooraf op het spamgehalte bij Mail Tester.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01