BELASTINGEN - 12.01.2023

Betalingen aan derden melden aan Belastingdienst

Ondernemers moeten betalingen aan derden (personen die voor u werken, maar niet in loondienst zijn) melden bij de Belastingdienst. Vanaf 2023 gelden er strengere regels. Krijgt u hier in uw praktijk ook mee te maken en wat betekent dat dan?

Betalingen aan derden

Nieuwe regels. Betalingen aan derden die niet bij uw praktijk in dienst zijn en ook geen ondernemer zijn, moet u doorgeven aan de Belastingdienst. Let op.  In 2023 wordt u in uw opgave voor het eerst verplicht rekening te houden met de nieuwe regels voor de aan derden uitbetaalde bedragen, maar het gaat om de betalingen over 2022.

Inhoudingsplichtig. De nieuwe regeling verplicht alle ondernemers die inhoudingsplichtig zijn voor de loonbelasting (werkgevers) om deze gegevens ‘spontaan’ aan te leveren. Ondernemers die geen aangifte loonheffing doen, kunnen het vrijwillig doen. Zij zijn het pas verplicht te doen als de Belastingdienst om de gegevens vraagt.

Om welke derden gaat het?

Meldplicht. Als u betalingen doet aan zogenaamde ‘derden’, dan kunt u verplicht zijn hiervan opgave te doen aan de Belastingdienst. Het gaat hierbij om betalingen die u doet aan personen die niet bij u in dienst zijn, maar die aan u ook geen btw-factuur uitreiken voor hun werkzaamheden. Tip.  Een ondernemer die wel een factuur met btw aan u uitreikt, valt dus niet onder de meldingsplicht.

Geen btw-factuur. Bij personen die aan u geen btw-factuur uitreiken, kunt u denken aan degene die uw praktijk schoonhoudt, degene die de website van uw praktijk onderhoudt en andere incidentele freelancers. Let   op.  Het kan ook gaan om ondernemers die voor de btw gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR).

Hoe nieuw zijn deze regels eigenlijk?

Voor alle zekerheid … Deze verplichting geldt onder meer niet voor betalingen aan uw eigen werknemers, vrijwilligers waarvoor gebruik wordt gemaakt van de vrijwilligersregeling en ook niet bij betalingen aan derden die daarvoor een btw-factuur hebben uitgereikt.

Niet zo nieuw. De nieuwe regeling geldt in feite al vanaf 1 januari 2022, maar pas in 2023 krijgt u ook daadwerkelijk te maken met de melding. Het wettelijk kader voor de opgave was onvoldoende duidelijk verankerd in de wet, daarom is er per 1 januari 2022 een aanpassing doorgevoerd. Tevens is er van de gelegenheid gebruikgemaakt om de wijze van opgave aan de Belastingdienst aan te passen.

Wat houden de nieuwe regels in?

‘Spontaan’. U bent vanaf 2022 verplicht om op eigen initiatief de opgave in te dienen. U ontvangt hiervoor geen uitnodiging meer van de Belastingdienst. Bovendien kunt u de gegevens over de uitbetaalde bedragen alleen nog maar via een digitaal formulier aanleveren. Let   op.  De gegevens over 2022 moeten uiterlijk op 31 januari 2023 worden doorgegeven aan de Belastingdienst.

Wat moet u doorgeven?

De gegevens die in de opgave moeten worden opgenomen, zijn uitgebreider dan voorheen. U moet (in januari 2023) over 2022 de volgende gegevens doorgeven aan de Belastingdienst:

  • naam, adres, BSN en geboortedatum van de ontvanger van de betaling;
  • de in het kalenderjaar betaalde bedragen, inclusief eventuele kostenvergoedingen;
  • anders dan volgens de oude regels moet u ook het BSN van de ‘derde’ doorgeven. Noteer dit uiterlijk bij de uitbetaling. Tip.  Maak zekerheidshalve een kopie van het ID-bewijs.
Als uw praktijk in 2022 gebruikmaakte van werkzaamheden van derden, moet u hiervan in januari 2023 opgave doen aan de Belastingdienst. Met ingang van 2022 gelden hiervoor nieuwe regels.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01