ONDERNEMING - 29.03.2023

Duurzaamheidsclaims, uw onderneming en het ACM

Het belang van MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, neemt toe bij consumenten, zakelijke klanten en bij de overheid. Wat kunt u er als administratief verantwoordelijke eigenlijk mee?

People, planet, profit. Kort gezegd: u bent maatschappelijk verantwoord bezig als u bewust toegevoegde waarde levert aan mensen, de planeet en aan uw winst. De drie P’s (triple P): people, planet, profit. U bent dan dus zo goed mogelijk bezig met mensen, het milieu, enz.

Wat moet u ermee?

Verslag toch pas vanaf 2024? Behalve als u grote klanten heeft die u reeds hiernaar gaan vragen. Beursgenoteerden en bedrijven met meer dan 250 werknemers moeten vanaf 2024 namelijk verslag uitbrengen over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties. Dat wordt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) genoemd. Als toeleverancier kan men daarom u vragen gaan stellen wat u aan MVO doet. Tip.  Levert u aan dit soort grote bedrijven, begin dan sowieso met het in kaart brengen wat u aan duurzaamheid doet.

Het is wel slim. Volgens onderzoek verwachten de meeste mensen dat u aan MVO doet. Let op.  67% vindt het duurzaamheidsbeleid van bedrijven onduidelijk, maar 77% vindt dit wel heel belangrijk.

Aan de slag dan maar?

Grote kans dat u allang maatschappelijk verantwoord bezig bent. Wilt u dit gestructureerd aanpakken, dan wordt er best wel wat hulp geboden. Zo heeft de overheid MVO Nederland ( https://bit.ly/3l9Btw8 ) opgericht: een stichting die de transitie naar een duurzame economie stimuleert en bedrijven hierin ondersteunt. Tip.  Op de website vindt u onder andere diverse stappenplannen ( https://bit.ly/3T9rBPs ) en allerlei tools ( https://bit.ly/3TqsDa9 ). Zo zijn er bijv. de MVO Risico Checker en de MVO Start-test.

Vertel het, laat het weten. Vertel uw klanten en andere relaties hoe duurzaam u bezig bent. Doe dat op uw website en in uw brochure en folders. Maar let op, want 52% van de mensen vindt de beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig.

De vijf duurzaamheidsclaims van de ACM

Voorkom dat u zich beter voordoet dan de werkelijkheid (greenwashing). Overdrijf dus niet, wees transparant en hanteer de vijf duurzaamheidsclaims van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel uw producten hebben. Let op.  Waak ervoor dat u de consument niet (onbewust) misleidt.
  2. Onderbouw uw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel. U moet uw claims kunnen onderbouwen.
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn en mogen de consument niet verwarren. Tip.  Vraag u af of u dat in uw communicatie überhaupt wel wilt.
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf.
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn en niet verwarrend zijn voor consumenten. Tip.  Wilt u met een MVO-keurmerk laten zien waar u staat, kies dan een geloofwaardig en breed gedragen keurmerk dat past binnen uw branche. Check desgewenst de MVO Keurmerkenwijzer ( https://bit.ly/3YXD5ah ).

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 7, nr. 6 vindt u:• Leidraad Duurzaamheidsclaims• Instrumenten om het MVO-beleid aantoonbaar te maken

U ontkomt er bijna niet meer aan om klanten en relaties te vertellen wat u aan duurzaamheid en MVO doet. Pas echter op voor greenwashing en hanteer voor uw communicatie de vijf duurzaamheidsclaims van de ACM. Download de Leidraad Duurzaamheidsclaims en de informatie met betrekking tot het MVO-beleid.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01