RUIMTELIJKE ORDENING - 26.04.2023

Een vergunning van rechtswege? De aanvraag is leidend!

Blijkt uit een aanvraag om een omgevingsvergunning dat de aanvraag ziet op een kantoorgebouw, terwijl dit niet past in het bestemmingsplan, dan kan de vergunning niet van rechtswege ontstaan. Dit besliste de Raad van State onlangs.

Aanvraag omgevingsvergunning. Bij het behandelen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning kunnen twee procedures van toepassing zijn, te weten: de reguliere procedure of de uitgebreide voorbereidingsprocedure.

Reguliere procedure

Past een aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van een bepaald gebouw binnen het bestemmingsplan of is er slechts een kleine afwijking nodig, dan geldt de reguliere procedure en moet een vergunning in principe binnen acht weken na het indienen van de aanvraag worden verleend. In principe, want de behandeltijd kan eenmalig worden verlengd met zes weken of er kan met instemming van de aanvrager een langere behandeltijd worden afgesproken.

Van rechtswege. Is de termijn van acht weken of de tijd waarmee verlengd is, verstreken, dan wordt de vergunning automatisch verleend, oftewel: van rechtswege.

Uitgebreide voorbereidingsprocedure

Ontwerpbesluit. Als een bouwplan niet past binnen het bestemmingsplan, dan is de zogenoemde ‘uitgebreide voorbereidingsprocedure’ van toepassing. Deze procedure duurt een stuk langer dan de reguliere procedure. Bij de uitgebreide voorbereidingsprocedure legt het college eerst een ontwerpbesluit ter inzage. Iedereen die iets van het plan vindt, kan dan een zienswijze indienen.

Definitief besluit. Na het verstrijken van de termijn voor het indienen van een zienswijze, neemt het college pas een definitief besluit. Let op.  Als deze procedure van toepassing is, dan kan er niet automatisch een vergunning ontstaan.

Voor meer informatie over de procedures voor een omgevingsvergunning, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 28, nr. 4.

Wat speelde er bij de Raad van State?

Aanvraag voor bouw kantoor. Op een perceel in Amsterdam rust op grond van het bestemmingsplan de bestemming ‘Bedrijf-1’. Een ontwikkelaar diende een aanvraag met tekeningen in voor het bouwen van een kantoor. Een kantoor is in strijd met het bestemmingsplan.

Aanvraag aangepast. In een naderhand gestuurd e-mailbericht en in een brief aan het college heeft de ontwikkelaar erop gewezen dat er geen aanvraag voor een kantoorgebouw is ingediend, maar een aanvraag voor een bedrijfsgebouw voor creatieve functies overeenkomstig de Lijst van creatieve functies behorende bij het bestemmingsplan. Omdat het formulier dat volgens het Omgevingsloket (ook wel bekend als OLO) de aanduiding ‘creatieve functies’ niet bevatte, is er gekozen om ‘kantoren’ aan te vinken. Volgens de ontwikkelaar ziet de aanvraag daar echter niet op. De aanvraag past volgens hem in het bestemmingsplan, waardoor niet de uitgebreide procedure maar de reguliere procedure van toepassing is. Bij brief aan het college stelt de ontwikkelaar dat het college niet tijdig op de aanvraag heeft beslist en dat de vergunning van rechtswege was verleend. Het college dacht daar anders over. De ontwikkelaar stapte naar de rechter.

Welke procedure? Of er al dan niet van rechtswege een vergunning is verleend, hangt af van het antwoord op de vraag welke procedure ingevolge de wet van toepassing is. Partijen zijn het erover eens dat een kantoor is aangevraagd en dat dit in strijd is met het bestemmingsplan.

Oordeel Raad van State

Volgens de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2023:481) blijkt uit de aanvraag en de bijbehorende tekeningen dat er een omgevingsvergunning is aangevraagd voor een kantoor. Uit de overige stukken komt niet naar voren dat de ontwikkelaar beoogde iets anders aan te vragen dan een omgevingsvergunning voor de bouw en het gebruik van een kantoor.

Aanvraag is leidend. De aanvraag met de daarbij horende bouwtekening is bij het beoordelen van het bouwplan leidend. Verder is het zo dat een bouwwerk in strijd met een bestemming moet worden geoordeeld als redelijkerwijs valt aan te nemen dat het bouwwerk zal worden gebruikt voor andere doeleinden dan die waarin de bestemming voorziet. Nu uit de stukken volgt dat er een omgevingsvergunning voor een kantoor is aangevraagd, kan de achteraf gestuurde brief niet worden aangemerkt als een nadere toelichting op de aanvraag dan wel een wijziging van ondergeschikte aard.

Geen vergunning van rechtswege. Omdat het bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan heeft het college terecht de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing verklaard en kan er dus geen sprake zijn van een omgevingsvergunning van rechtswege.

Aandachtspunten

Aanvraag indienen. Laat u goed adviseren voordat u een aanvraag voor een omgevingsvergunning indient en let op wat u aankruist of toelicht.

Aanvraag wijzigen. Een aanvraag wijzigen kan alleen via het officiële Omgevingsloket en niet per e-mail of per brief.

Bij het beoordelen van een bouwplan is de vergunningaanvraag samen met de bouwtekening leidend, tenzij duidelijk is dat men het bouwwerk voor andere doeleinden zal gebruiken dan in de aanvraag staat. Bij strijd met het bestemmingsplan kan er geen vergunning van rechtswege ontstaan. Let dus goed op bij het indienen van een aanvraag.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01