PERSONEELSBELEID - 26.04.2023

Niet overreageren bij een melding van grensoverschrijdend gedrag: waar ligt de balans?

Met de toenemende aandacht voor grensoverschrijdend gedrag krijgen steeds meer werkgevers te maken met zo’n melding. Als goed werkgever moet u hier natuurlijk op reageren, maar overreageren helpt niet. Waar ligt de balans?

Niet meer weg te denken

De aandacht voor en discussie over grensoverschrijdend gedrag zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. De onthullingen over misstanden in de tv-wereld, sport en politiek volgen elkaar in rap tempo op en worden breed uitgemeten in de media. De vermeende daders treden binnen no time zelf terug en worden anders wel vakkundig gecanceld door het grote publiek. De betrokken organisaties proberen de schade te beperken door excuses aan te bieden en beterschap te beloven.

Hoe reageren?

Haastige spoed. Het is dan ook geen wonder dat de gemiddelde werkgever in lichte paniek schiet wanneer hij wordt geconfronteerd met een melding van grensoverschrijdend gedrag binnen zijn onderneming. Met de voorbeelden van de grote mediazaken in het achterhoofd wordt vaak vrijwel direct besloten tot een uitgebreid (extern) onderzoek aan de ene kant en op non-actiefstelling of ontslag op staande voet aan de andere kant. Van u wordt immers verwacht om snel en daadkrachtig op te treden tegen dit soort misstanden. Maar is dat wel de beste weg?

Onomkeerbare gevolgen. De gevolgen van een overhaaste beslissing kunnen zeer vergaand zijn en deze stappen zijn vaak ook onomkeerbaar, zelfs als de melding later ongegrond blijkt. Een diepgravend extern onderzoek kost ontzettend veel geld en kan aanleiding zijn voor maandenlange onrust binnen het bedrijf. Een onterecht gegeven ontslag op staande voet leidt vrijwel nooit tot terugkeer van de werknemer, maar uitsluitend tot een fikse schadevergoeding, te betalen door de werkgever.

Lastige terugkeer. Een werknemer die na een ongegrond gebleken klacht terugkomt van een non-actiefstelling, wordt vaak nog steeds met argwaan bekeken door collega’s. Waar rook is, is immers vuur. Zo leidt een haastige overreactie richting de vermeende dader uiteindelijk vrijwel altijd tot het afscheid van deze werknemer vanwege een verstoorde arbeidsrelatie.

Eerst tot tien tellen

Stapje terug? Hoewel de paniek begrijpelijk is, is het verstandig om niet direct vanuit de emotie te (over)reageren. Neem een stapje terug en bekijk eerst goed wat de melding inhoudt en welke reactie daarop passend is. Natuurlijk neemt u een melding van vermeend grensoverschrijdend gedrag en het vermeende slachtoffer uiterst serieus, maar dit dient ook te gelden voor de vermeende dader. Ook deze verdient een weloverwogen aanpak van de melding, inclusief de mogelijkheid van hoor en wederhoor en proportionele maatregelen die hem niet bij voorbaat schaden in zijn carrière.

Vaste procedure helpt

Een procedure over het omgaan met een melding van grensoverschrijdend gedrag helpt bij het voorkomen van overreactie. Wat moet daar in staan?

  • Leg helder vast welke personen binnen de organisatie zich bezighouden met een klacht en welke rol zij daarbij spelen.
  • Leg vast hoe de procedure van onderzoek en hoor en wederhoor plaatsvindt, inclusief tijdspad.

Zo weet iedereen hoe er op een weloverwogen manier moet worden omgegaan met een melding en met de belangen van beide betrokken partijen.

Als werkgever wilt u daadkrachtig optreden tegen grensoverschrijdend gedrag, maar pas op voor haastige (over)reactie vanuit emotie en neem niet zomaar beslissingen met onomkeerbare gevolgen. Het hebben van een vaste procedure helpt u hierbij.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01