ADMINISTRATIE - 06.04.2023

Uw zakelijke klant stopt met zijn bedrijf, maar wat met de rekeningen die hij nog aan u moet betalen?

U levert al jaren luxe borrelhapjes aan een collega-ondernemer, zodat hij deze zelf niet hoeft te maken. Nu hoort u dat hij stopt met zijn zaak vanwege personeelstekort en omdat hij de rekeningen niet meer kan betalen. Hoe komt u aan uw geld?

Personen. Is uw klant een eenmanszaak of een vennootschap onder firma, dan blijven de ondernemers in privé aansprakelijk voor de openstaande facturen. U kunt dus, ook na het sluiten van de onderneming, betaling vorderen.

BV. Is uw klant een (besloten) vennootschap, dan kunt u zich het beste melden bij de vennootschap zelf. Aanspreekpunt is vaak de bestuurder. Hij kan niet zomaar de onderneming beëindigen, maar zal met een voorstel moeten komen met betrekking tot de betaling van de openstaande facturen. Doet hij dat niet, dan kunt u verdere stappen ondernemen.

Waarop letten?

De eerste signalen. Houd de betalingstermijnen van uw klanten scherp in de gaten. Betaalt uw klant ineens trager, neem dan direct telefonisch contact op met uw klant om de betalingstermijn te bespreken. Merkt u geen verbetering, ga dan persoonlijk in gesprek om na te gaan wat de reden is van de late betalingen. Hoe eerder u op de hoogte bent, hoe eerder u (samen) naar een oplossing kunt werken.

Personeelstekort. Negeer het signaal van personeelstekort niet. Is uw klant dicht in verband met personeelstekort of zijn er constant vacatures, houd dan de vinger aan de pols door actief debiteurenbeheer. Bel na het verstrijken van de betalingstermijn en vraag naar een concrete betaaldatum.

Wat kunt u doen?

Eigendomsvoorbehoud. Overweeg om te leveren onder eigendomsvoorbehoud. Ook al levert u etenswaren, als het fout gaat, heeft u veelal het recht om uw aanwezige voorraad terug te halen.

Hoofdelijke aansprakelijkheid. U kunt de bestuurders van een BV persoonlijk verantwoordelijk maken voor de betaling van de openstaande facturen. Dat doet u voordat u levert. Leg dan in een schriftelijke overeenkomst vast dat de vennootschap en de bestuurders privé verantwoordelijk zijn voor de schulden van de BV aan u.

Boter bij de vis. Vooruitbetaling is de eenvoudigste manier om problemen te voorkomen. Signaleert u vertraging in de betaling, lever dan nieuwe bestellingen uitsluitend nadat de bestelling is betaald. Tip.  Staan er veel rekeningen open, overweeg dan een deel van het openstaande bedrag mee te nemen in de vooruitbetaling van de nieuwe bestelling. Zo loopt uw klant de achterstand in en ontstaat er geen nieuwe achterstand.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 27, nr. 4 vindt u een model Eigendomsvoorbehoud.

Opgeheven vennootschap

Gestopt als er nog schulden zijn. Is uw klant gestopt en heeft hij de vennootschap uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dat mag niet als er nog facturen openstaan. Tip 1.  Richt u dan tot de ‘bewaarder van de stukken’. Vaak is dat de oude bestuurder. Vraag hem om betaling. Komt u er niet uit, dan kunt u de rechter vragen de opheffing ongedaan te maken. Tip 2.  Laat u adviseren over de mogelijkheden, bijv. door uw rechtsbijstandverzekering.

Nieuwe start? Is uw klant opnieuw begonnen met een andere zaak, ga dan altijd in gesprek over de openstaande posten van zijn vorige zaak. Misschien kunt u opnieuw leveren aan de nieuwe zaak en de openstaande schulden meteen laten inlossen. Ook hier geldt: ga in gesprek en probeer een goede oplossing te krijgen voor beide partijen.

Houd scherp in de gaten of de rekeningen betaald worden. Denk ook aan vooruitbetaling of aan een eigendomsvoorbehoud. Doe bij beëindiging van de zaak van uw klant niet meteen water bij de wijn, maar ga in gesprek om samen een oplossing te krijgen.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01