AUTOMATISERING - 05.05.2023

De mogelijkheden en valkuilen van ChatGPT

ChatGPT is een zeer geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie die steeds vaker wordt gebruikt op de werkvloer van de ondernemer. Wat zijn de mogelijkheden en valkuilen? Waar moet u aan denken?

Mogelijkheden door ChatGPT

Taakautomatisering. GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer en is een model waarbij er gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie om taal beter te analyseren en te begrijpen. ChatGPT kan worden gebruikt om repetitieve taken te automatiseren, waardoor werknemers meer tijd hebben voor andere taken. Tip.  Het kan bijv. worden gebruikt om routinematige vragen van klanten te beantwoorden, bestellingen te verwerken en afspraken in te plannen. ChatGPT kan ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren, bijv. door klantvragen sneller en nauwkeuriger te beantwoorden.

Data-analyse. ChatGPT kan worden gebruikt voor geavanceerde data-analyse, waardoor u inzicht krijgt in klantgedrag, trends en andere belangrijke informatie. Tip.  Met goede data-analyse kunt u producten/diensten verbeteren en beter aanpassen aan de behoeften van klanten.

Voorbeelden.U kunt teksten laten schrijven (offertes, websitepagina’s, brochures, vacatures, enz.). Het is ook mogelijk om afbeeldingen, tekeningen en zelfs om video’s te laten maken. Daarnaast kan ChatGPT als chatbot worden ingezet en kan er code (programmeertaal) mee geschreven worden.

ChatGPT op de werkvloer

Zorg voor goede training. ChatGPT is een zeer geavanceerd systeem en het is belangrijk dat werknemers goed getraind zijn in het gebruik ervan.

Monitor het gebruik. Door het gebruik goed te monitoren, kunnen problemen worden opgespoord. Zorg ervoor dat werknemers kunnen rapporteren over eventuele problemen of verbeteringen.

Pas het systeem aan. Pas het systeem na verloop van tijd aan en speel ermee in op de specifieke behoeften van uw bedrijf en klanten.

Valkuilen?

Menselijke interactie niet overbodig. ChatGPT kan niet alle vormen van menselijke interactie vervangen. Sommige klanten of situaties hebben wellicht meer baat hebben bij menselijke interactie dan bij automatisering. Tip.  Zorg ervoor dat er altijd een optie is voor menselijke interactie wanneer dit nodig is, bijv. chatten met een medewerker, een medewerker spreken of teruggebeld worden.

Klakkeloos aannemen dat alles klopt? Een groot gevaar is dat werknemers klakkeloos gaan aannemen dat alles klopt wat ChatGPT aanlevert. De geproduceerde informatie is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gestelde vraag en de context waarin de vraag gesteld wordt. Ook moet de informatie waar ChatGPT over beschikt actueel zijn. Tip.  Voor zware doeleinden, zoals juridisch en medisch advies, kunt u beter nog een tijd de kat uit de boom kijken en ChatGPT uitsluitend gebruiken voor een basistekst.

Alternatieven voor ChatGPT

ChatGPT ( https://chat.openai.com ) is veel in het nieuws geweest en inmiddels wel bekend. Tip.  Maar er zijn veel meer initiatieven: ChatSonic ( https://writesonic.com ), Playground ( https://platform.openai.com/playground? ), Bing Chat van Microsoft ( https://www.bing.com/new#examples ) en You.com ( https://you.com ).

ChatGPT en vergelijkbare diensten kunnen leiden tot efficiënter en effectiever werken. Wijs medewerkers erop om zeer kritisch te zijn met de geleverde resultaten en bied klanten naast een chatbot ook altijd een menselijke vorm van interactie aan. Denk aan chatten met een medewerker, een medewerker spreken of teruggebeld worden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01