BELEID - 15.05.2023

Hoe vermindert u het personeelsverloop met exitgesprekken?

In deze tijd van arbeidsmarktkrapte wilt u uw schaarse medewerkers vasthouden. Met exitgesprekken kunt u een (nog betere) werkgever worden waar medewerkers graag voor willen werken. Hoe pakt u zo’n gesprek aan?

Exitgesprek met vertrekkers

Inzicht en verbeterpunten. Een exitgesprek wordt gevoerd met medewerkers die op het punt staan te vertrekken. Met hun input kan voorkomen worden dat er nog meer medewerkers het voor gezien houden. Een exitinterview geeft antwoord op vragen als: hoe heeft de medewerker zijn tijd bij de organisatie ervaren, welke zaken kunnen verbeterd worden en wat is de werkelijke reden van het vertrek?

Belangrijkste vertrekredenen

Zes W’s. De meeste vertrekredenen zijn te vatten in de volgende zes W’s:

  • Werkinhoud: takenpakket, variatie werkzaamheden;
  • Werkomstandigheden: ergonomische (thuis)werkplekveiligheid, tocht, kou, warmte;
  • Werkverhoudingen: samenwerking en communicatie met leidinggevende en collega’s;
  • Werkvoorwaarden: werktijden, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden;
  • Werksfeer: plezier in het werk, gezelligheid;
  • Werkbelasting: werkdruk, onregelmatige werktijden.

Maakt specifieke maatregelen mogelijk. Als veel vertrekkers vertellen dat de werkinhoud saai is, er een onbalans is tussen werkbelasting- en belastbaarheid en de werksfeer op een bepaalde afdeling om te snijden is, kunnen er gepaste maatregelen worden genomen, zodat medewerkers die misschien met één been buiten de organisatie staan, besluiten om toch te blijven.

Vertrekredenen wegnemen. Neem met exitgesprekken de vertrekredenen weg. Als het werk uitdagend is en de werkomstandigheden goed, dan zijn dat al twee redenen minder om te vertrekken.

Vertrekkers als ambassadeurs

In het exitgesprek kunnen vertrekkers ook een beetje hun hart te luchten, beter in een gesprek onder vier ogen dan op sociale media. Als zij zien dat hun vertrekredenen tot acties leiden om deze redenen weg te nemen, zal hen dat goed doen. Beter laat dan nooit, zullen zij denken en misschien worden zij op de arbeidsmarkt wel een ambassadeur voor hun oude werkgever.

Boemerangmedewerkers

Feestelijk afscheid. Medewerkers waar met pijn in het hart afscheid van wordt genomen, vertrekken feestelijk en ontvangen een blijvende herinnering. Niet alleen verdient de vertrekker zo’n (groots) afscheid, de achterblijvers zullen dit zeker ook waarderen.

Contact houden. Houd de ex-werknemer vervolgens op de hoogte van relevante nieuwtjes via WhatsApp, LinkedIn of Facebook, nieuwsbrieven, etc. Zorg ook dat zij worden uitgenodigd voor (online) bijeenkomsten en feestelijkheden.

Goed gevoel is mogelijke comeback. Het creëren en onderhouden van een warme band met oud-medewerkers is goed voor ‘boemerang-recruitment’: medewerkers die na een aantal jaren terugkeren. Tip.  Houd contact met oud-medewerkers. Medewerkers die met een goed gevoel terugkijken op hun loopbaan en het afscheid van de organisatie zijn sneller geneigd om u aan te bevelen als goede werkgever.

Het voeren van exitgesprekken maakt de vertrekredenen van medewerkers helder. Hiermee kan de organisatie beleid ontwikkelen om het ongewenste verloop tegen te gaan. Geef de vertrekker een onvergetelijk afscheid en houd contact. Misschien is het gras bij de buren toch niet groener en wie goed doet, goed ontmoet.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01