SUBSIDIE - 15.05.2023

Investeren in digitaal en online ondernemen, vergeet de subsidie Mijn Digitale Zaak niet!

Investeren in digitale mogelijkheden zijn voor ondernemers kostbare investeringen. De subsidie Mijn Digitale Zaak kan u behulpzaam zijn. Lees verder!

Subsidie Mijn Digitale Zaak

Met de subsidie Mijn Digitale Zaak kunt u subsidie krijgen voor de kosten van advies voor digitalisering en voor de aankoop van digitale technologie. Zo vergoedt de subsidieregeling 50% van de kosten met een maximum van € 2.500. Daarvan kunt u maximaal € 500 vergoed krijgen voor de kosten van advies.

Wanneer komt u in aanmerking? De digitaliseringssubsidie is bestemd voor de kleine MKB’er (tot 50 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 10 miljoen). Tip 1.  In de nieuwe subsidieronde komen ook bedrijven zonder personeel in aanmerking voor de digitaliseringssubsidie. Tip 2.  De digitaliseringssubsidie is zowel bestemd voor retailondernemers, zoals fysieke winkels, webwinkels of een combinatie daarvan, als voor niet-retailondernemers. Let op.  U komt alleen in aanmerking voor de digitaliseringssubsidie als u daarmee het de-minimisplafond niet overschrijdt.

De-minimisplafond

Decentrale overheden kunnen onder toepassing van de de-minimisverordening van de Europese Commissie ondernemingen over een periode van drie opeenvolgende belastingjaren maximaal € 200.000 (de-minimisplafond) aan steun/subsidie verstrekken, zonder dat er sprake is van staatssteun. Let op.  Voor sommige sectoren gelden er lagere bedragen:

  • goederenvervoer over de weg voor derden: € 100.000;
  • visserij en aquacultuur: € 30.000;
  • primaire productie van landbouwproducten: € 20.000.

Hoe komt u dat te weten? Hoe weet u of u de-minimissteun heeft ontvangen? U kunt in het besluit of beslissing van een subsidie of steun die u heeft ontvangen, lezen of het de-minimissteun betreft.

Waarvoor digitaliseringssubsidie?

U kunt bijv. subsidie krijgen voor het laten maken van een responsive website, webshop of voor de aanschaf van een digitaal boekhoudpakket. Tip.  Alle categorieën die vallen onder Digitale basis op orde op https://www.mijndigitalezaak.nl/routekaart-leeg , komen in aanmerking voor subsidie.

Hoe aanvragen? Voor de subsidieaanvraag heeft u een digitaliseringsplan nodig. Tip.  Deze ontvangt u gratis per e-mail nadat u de digitaliseringsscan heeft gedaan op https://www.mijndigitalezaak.nl Bij de aanvraag moet u ook een geldige offerte indienen als bewijs. Let op 1.  Het is dus zaak dat u direct nadat u het digitaliseringsplan heeft ontvangen, op zoek gaat naar een IT-leverancier. Let op 2.  RVO.nl controleert achteraf steekproefsgewijs of de uiteindelijke factuur aan deze voorwaarde voldoet. Let op 3.  U mag de investering nog niet hebben gedaan op het moment dat u de subsidie aanvraagt.

Wanneer aanvragen?

Aanvragen is mogelijk vanaf 8 mei 2023 bij RVO.nl (zoekwoord: Mijn Digitale Zaak). Wacht niet te lang met aanvragen, want op is op! Let op.  De ontvangen digitaliseringssubsidie vermindert de aanschafprijs voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

De digitaliseringssubsidie (RVO.nl) is zowel bestemd voor retailondernemers, zoals fysieke winkels, webwinkels of een combinatie daarvan, als voor niet-retailondernemers. U kunt bijv. subsidie krijgen voor het laten maken van een responsive website, webshop of voor de aanschaf van een digitaal boekhoudpakket.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01