DOSSIER - 09.05.2023

Patiëntendossier gebruiken voor uw verweer tegen een klacht?

Mag u gebruikmaken van medische gegevens van de patiënt voor uw verweer op een klacht en zo ja, van welke gegevens? De hoogste tuchtrechter deed daarover een nieuwe uitspraak die meer duidelijkheid gaf.

Privacyschending. Joke verwijt dokter Snel, huisarts in een gezondheidscentrum, haar privacy te hebben geschonden in zijn reactie op haar klacht. Hij heeft zonder haar toestemming haar dossier ingezien en in zijn reactie op de klacht haar gegevens gebruikt. Hij had daarin vooral niet mogen noemen dat zij eerder tegen twee andere zorgverleners een klacht had ingediend.

Tegenstrijdige oordelen

Gegrond of toch niet? Het Regionaal Tuchtcollege vindt dat er geen sprake is van schending van het beroepsgeheim, omdat er geen behandelrelatie meer was toen de huisarts het dossier inzag voor zijn verweer. Wel was de privacy van Joke door het gebruik van de gegevens geschonden. De arts krijgt een waarschuwing en gaat in beroep. Het Centraal Tuchtcollege (CTG) (ECLI:NL:TGZCTG:2022:87) oordeelde anders. Het beroepsgeheim blijft ook bestaan als de behandelrelatie is afgelopen, maar een arts moet zich wel kunnen verweren met passages uit het dossier, ook met oudere delen. De klacht van Joke wordt alsnog ongegrond verklaard.

Dossiergebruik voor verweer. Het CTG vindt dat een zorgverlener tegen wie een klacht wordt ingediend, bij de voorbereiding van zijn verweer gebruik mag maken van het dossier waartoe hij toegang had ten tijde van het handelen waarover de klacht ging, ook als de zorgverlener op dat moment niet (meer) bij dezelfde organisatie werkzaam is. Van zorgverleners wordt verwacht dat zij zich toetsbaar opstellen en verantwoording afleggen over hun handelen. De zorgverlener heeft ook een eigen belang om zich adequaat te kunnen verweren, want een klachtenprocedure kan leiden tot ingrijpende oordelen of maatregelen. Dit betekent dat zorgverleners zich mogen verweren met relevante gegevens uit het dossier.

Welke gegevens?

Eigen inzicht. Om te beoordelen welke gegevens relevant zijn, krijgt de zorgverlener enige beoordelingsruimte van de tuchtrechter. Maar het gebruik van niet-relevante gegevens is een ongeoorloofde schending van het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt en als de patiënt beperkingen heeft gesteld in het gebruik van dossiergegevens voor behandeling van de klacht (zoals hier waar Joke een machtiging had gegeven voor de gegevens die voor de behandeling van de klacht wel mochten worden gebruikt), dan moet de zorgverlener deze beperkingen respecteren. De klachtencommissie of tuchtrechter moet dan beoordelen of de wel beschikbare gegevens voldoende zijn om de klacht te beoordelen.

Huisarts niet verwijtbaar. Uitgangspunt is dat gegevens over eerder door een patiënt ingediende klachten als niet-relevant moeten worden beschouwd bij een nieuwe klacht. Dit om te voorkomen dat er een verkeerd en bevooroordeeld beeld van deze patiënt ontstaat. Soms is een uitzondering hierop mogelijk, bijv. als de inhoud van een klacht grote gelijkenis vertoont met een eerdere klacht of als de aard en context van de klacht reden zijn om deze gegevens wel te noemen. De huisarts had daarom niet verwijtbaar gehandeld. In de schriftelijke machtiging van Joke stond geen beperking voor het gebruik van gegevens uit eerdere jaren. Dat de huisarts in zijn verweer had vermeld dat Joke eerder klachten had ingediend, was hier dan ook niet verwijtbaar, omdat de huisarts de bejegeningsklacht van een herkenbare context wilde voorzien (ECLI:NL:TGZCTG:2022:87) . De KNMG-richtlijn Omgaan met medische gegevens is (in paragraaf 5.7.1) op deze uitspraak aangepast.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 16, nr. 5 vindt u de KNMG-richtlijn Omgaan met medische gegevens.

Een zorgverlener mag zich adequaat tegen een klacht verdedigen, met inzage en gebruik van medische gegevens van de patiënt. Daarvoor heeft hij geen toestemming van de patiënt nodig. Het moet wel gaan om relevante gegevens uit het patiëntendossier. Onder omstandigheden kan het daarbij gaan om informatie over eerdere klachten.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01