BETALINGSVERKEER - 30.05.2023

Verkeerd geld overgeboekt? Kent u de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF)?

Het klinkt spannender dan het is, maar wat als u per ongeluk geld heeft overgeboekt naar een verkeerde bankrekening? Hoe kunt de naw-gegevens van de ontvanger opvragen bij zijn bank? Wat moet u daarvan weten?

Overboeking naar verkeerde IBAN?

Iedere eenmaal uitgevoerde betaling is onherroepelijk, ook een verkeerde, zoals u weet. Het gaat hier om een zogeheten ‘onverschuldigde betaling’. De banken van de opdrachtgever en de begunstigde kunnen het geld dus niet zomaar terugboeken. De begunstigde zelf moet het geld terugboeken naar de betaler. Hoe krijgt u hem (zelfs juridisch) om zover mee te werken?

Wat kunt u zelf doen? U kunt het bedrag zelf terugvragen. Tip.  U vraagt in de omschrijving bij een overboeking van € 0,01 aan de begunstigde (u kent immers zijn IBAN) om het bedrag terug te betalen.

Wat kan uw bank doen? Als er niets gebeurt en als u niet zelf in contact kan komen met de begunstigde, wat dan? Tip 1.  Vraag via zijn bank om het bedrag alsnog terug te betalen. Banken noemen dat de Procedure Onverschuldigde Betaling. Bankiert u beide bij dezelfde bank, dan benadert uw bank de begunstigde rechtstreeks, anders spreekt uw bank hem via zijn bank aan met het verzoek. Let op.  De begunstigde heeft daarna 21 dagen de tijd om aan het verzoek gehoor te geven of om schriftelijk bezwaar te maken. Tip 2.  Gaat het om een aanzienlijk bedrag, dan is het verstandig aangifte van oplichting te doen bij de politie.

En als dat niet helpt? Na 21 dagen beschouwt de bank de niet-beoogde begunstigde als vermeende oplichter die niet-bancaire fraude pleegt. Op grond van de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF) verstrekt de bank u dan zijn naw-gegevens. Banken maken hierbij wel een eigen afweging. Let op.  U mag deze gegevens alleen gebruiken om een civielrechtelijke procedure tegen hem te beginnen. Tip.  Op https://www.betaalvereniging.nl/naw-gegevens-ontvangen kunt u lezen hoe u zo’n rechtszaak kunt beginnen.

Ook bij opzettelijke oplichting

Ook in geval van opzettelijke oplichting kunt u van deze PNBF-procedure gebruikmaken. Het gaat bijv. bij online oplichting, zoals een nepwinkel die geen goederen leverde of oplichting via een bericht op uw smartphone. Op https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/maatschappij-politiek-en-wetgeving/opvragen-naw-oplichter leest u welke voorwaarden daarvoor gelden.

Hoe deze ellende te voorkomen?

De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN die u intoetst, anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank. Omdat dit voor de overboeking gebeurt, kunt u fouten worden voorkomen. Let op.  De IBAN-Naam Check werkt weliswaar automatisch, maar geldt alleen voor Nederlandse IBAN-nummers.

Typefout. Bij een foutmelding (typefout of andere naam) is het verstandig om de gegevens te controleren, bijv. door de begunstigde te bellen op een telefoonnummer dat u van een andere bron heeft dan begunstigde zelf. Als de IBAN-Naam Check niet werkt, krijgt u daar ook een melding van.

Heeft u een onverschuldigde betaling gedaan, dan kunt u onder voorwaarden de naw-gegevens van de begunstigde opvragen bij de bank. Daarmee kunt u een civielrechtelijk proces beginnen mocht de terugbetaling achterwege blijven. Het voorkomen van deze ellende gaat het beste door dubbelchecken en de IBAN-Naam Check.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01