PERSONEEL - 05.06.2023

Opladen eigen elektrische auto werknemer op werk is loon

De Belastingdienst heeft antwoord gegeven op de vraag of het voordeel dat een werknemer heeft als hij zijn privéauto oplaadt aan een laadpaal op het werk, belast loon is. En hoe zit het met het opladen van een mobieltje of een elektrische fiets?

Kennisgroepen Belastingdienst. De Belastingdienst is begonnen met het publiceren van allerlei standpunten die in de laatste jaren zijn ingenomen. Een van de standpunten die de Kennisgroep loonheffingen heeft gepubliceerd, ziet op het opladen van een elektrische auto op het werk. De vraag die daarbij centraal staat, is of het voordeel dat een werknemer heeft als hij zijn privéauto oplaadt aan een laadpaal op het werk, belast loon is.

Opladen privéauto

Gratis stroom is loon. De kennisgroep legt uit dat ieder voordeel dat een werknemer krijgt en dat te maken heeft met de dienstbetrekking, loon is. Als een werknemer zijn eigen auto kan opladen aan een laadpaal op uw parkeerterrein en u betaalt de laadkosten, dan heeft uw werknemer een voordeeltje. Hij krijgt immers gratis stroom. Bij het gratis opladen van de auto krijgt uw werknemer een voordeel in natura (stroom).

Waardering loon in natura

Voorziening op de werkplek? De vraag is of dat voordeel valt onder de speciale regels die gelden voor voorzieningen op de werkplek. Deze mogen namelijk op nihil gewaardeerd worden. Hiervoor is vereist dat er sprake is van het geheel gebruiken of verbruiken van de voorziening op de werkplek, het moet redelijk zijn deze voorziening aan te bieden aan uw werknemers en het moet niet gebruikelijk zijn om deze voorziening elders te gebruiken of te verbruiken. Denk bijv. aan de koffieautomaat op het werk of het maken van een privéprintje op kantoor.

Geen nihilwaardering. Bij het opladen van de privéauto wordt niet aan deze voorwaarden voldaan. Omdat de stroom nu juist buiten de werkplek wordt gebruikt, is er niet aan de derde eis voldaan. De stroom moet dus gewaardeerd worden op de kosten die u maakt. Let op.  Dit betekent dat u voor de woon-werkkilometers die deze werknemer rijdt niet en de oplaadkosten onbelast kunt laten en € 0,21 per kilometer onbelast kunt vergoeden. Tip.  U kunt ervoor kiezen om de oplaadkosten in de werkkostenregeling onder te brengen (ten laste van de vrije ruimte).

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 13, nr. 10 vindt u meer informatie over de vrije ruimte in de werkkostenregeling.

En andere oplaadkosten dan?

Minimaal voordeel, dus onbelast. De kennisgroep van de Belastingdienst gaat ook in op de oplaadkosten van een mobiele privételefoon en van een accu voor een eigen elektrische fiets. Als uw werknemer deze zaken op het werk kan opladen, dan is er ook sprake van een voordeel. Maar daarvan wordt gezegd dat het voordeel zo minimaal is dat het onbelast mag blijven. Een praktische oplossing, want het is ondoenlijk om dit bij te houden.

Goed regelen

Beleid formuleren. Het standpunt dat het op het werk opladen van een eigen elektrische auto van de werknemer tot een loonvoordeel leidt, betekent dat u moet oppassen met het zomaar laten opladen van auto’s aan uw laadpalen. Dat kan in de papieren lopen. Als werknemers stelselmatig hun auto opladen op uw kosten, formuleer dan beleid waarin u vastlegt wie er gebruik kan maken van de laadpalen. Let op.  Leg goed vast wie er wanneer van de laadpaal gebruikmaakt. Het voordeel dat de werknemers krijgen, kunt u ten laste brengen van de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

Het voordeel dat uw werknemer geniet omdat hij zijn auto gratis mag opladen, is belast loon. U kunt dit onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Als werknemers stelselmatig hun auto opladen op uw kosten, formuleer dan beleid waarin u vastlegt wie er gebruik kan maken van de laadpalen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01