Elektrische auto toch goedkoper?
Lastig besluit nemen. Niet iedereen is voorstander van elektrisch rijden. Dat heeft met zowel persoonlijke voorkeuren als met zakelijke afwegingen te maken. Er is ook nog altijd veel onzekerheid. Denk aan de afschaffing van de subsidie voor elektrische auto’s per 1 januari 2025, het mogelijk afschaffen van de verminderde bijtellingsregeling, de afschaffing van de verlaagde motorrijtuigenbelasting en een mogelijke gewichtsaanpassing voor deze motorrijtuigenbelasting. Lastig om goede besluiten te nemen.
Elektrisch rijden goedkoper?
Onderzoeksresultaten in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) geven nu een beeld van de Total Cost of Ownership (TCO). Dit zijn de totale kosten gedurende de totale gebruiksperiode. De TCO van een elektrische auto is vanaf 2025 vaak al gunstiger dan die van een gewone auto. Vanaf 2027 geldt dit zeker voor 94% van alle zakelijke auto’s (dit zijn de segmenten B compact, C compact middenklasse, D middenklasse en E hogere middenklasse. Let op 1. Volgens het onderzoek is de aanschafprijs van elektrische auto’s tot 2030 meestal hoger en daardoor betaalt de werknemer/dga bijv. meer bijtelling. Let op 2. Wellicht dat er per 2027 een vlootnormering voor zakelijke auto’s wordt ingevoerd: alle nieuwe auto’s van de zaak worden dan verplicht emissievrij.