Nieuwe uitdagingen voor gebruikers (kleine) digitale platforms
Doel De richtlijn heeft als doel meer transparantie te creëren over inkomsten die gegenereerd worden via online platforms. De te rapporteren gegevens omvatten:
- burgerservicenummer (BSN);
- aantal transacties;
- totale opbrengst;
- andere relevante informatie, zoals adressen.
Drempel Voor de verkoop van (tweedehands) goederen geldt een drempel: platforms hoeven alleen gegevens te delen als een gebruiker 30 of meer transacties heeft uitgevoerd of meer dan € 2.000 omzet heeft behaald. Bij verhuur van transportmiddelen, onroerend goed en persoonlijke dienstverlening geldt er geen ondergrens.
Informatie Uiterlijk eind januari 2025 ontvangen gebruikers een overzicht van het platform met de gegevens die aan de Belastingdienst worden doorgegeven door de platforms. Gebruikers dienen deze informatie te controleren en eventuele onjuistheden te melden bij het platform.
Ondernemerschap IB Het is cruciaal om te benadrukken dat de verplichting tot gegevensdeling niet automatisch betekent dat gebruikers inkomstenbelasting moeten betalen over hun opbrengsten. De fiscale regels zijn ongewijzigd gebleven.
- Particulieren die hobbymatig of in de privésfeer verkopen, zonder winstoogmerk, hoeven meestal geen inkomstenbelasting te betalen over de opbrengst van tweedehands goederen.
- Bij regelmatige verkoop met winstoogmerk kan er sprake zijn van een belastbare bron van inkomen.
Uitdaging Vooral kleinere platforms staan voor aanzienlijke uitdagingen bij het implementeren van DAC7. Proactieve stappen zijn essentieel voor effectieve naleving:
- Gegevensverzameling en -verificatie. Platforms moeten robuuste systemen ontwikkelen voor het verzamelen en verifiëren van verkopersgegevens, inclusief KYC- (Know Your Customer) en KYB- (Know Your Business) processen.
- Goedkeuringsproces. Platforms dienen expliciete goedkeuring te verkrijgen van de Belastingdienst om gebruik te maken van een vereenvoudigde rapportagemethode.
- Kostenimplicaties. Hoewel de indiening bij de overheid mogelijk kosteloos is, liggen de werkelijke kosten in de voorbereiding van nauwkeurige en geverifieerde gegevens.
Intensievere controles
De nieuwe rapportageverplichtingen zullen waarschijnlijk leiden tot intensievere controles door de Belastingdienst. Verwacht wordt dat er een toename zal zijn in naheffingsaanslagen btw en navorderingsaanslagen inkomstenbelasting, mogelijk vergezeld van boetes en rente. Het onderscheid tussen hobby en inkomen zal naar verwachting vaker onderwerp van discussie worden. De Belastingdienst hanteert verschillende criteria om te bepalen of er sprake is van ondernemerschap, waaronder: marktgericht opereren, organisatie van werk en kapitaal, risico en winstperspectief.
Ondernemerschap btw Hoewel de focus van DAC7 primair ligt op de inkomstenbelasting, zijn er ook potentiële btw-implicaties.
- Ondernemerschap voor de btw. De criteria voor btw-ondernemerschap zijn vergelijkbaar met die voor de inkomstenbelasting, met uitzondering van de winstverwachting. Voor de btw is er sprake van ondernemerschap als er duurzaam prestaties tegen vergoeding worden verricht. Tot een omzet van € 2.200 per jaar hoeft men zich niet te melden bij de Belastingdienst. Daarboven wel en dan kan er eventueel gebruik gemaakt worden van de kleineondernemersregeling (KOR).
- Drempelbedragen. Platforms die de drempel van 30 transacties of € 2.000 omzet overschrijden, moeten alert zijn op mogelijke btw-verplichtingen.
- Internationale transacties. Bij grensoverschrijdende verkopen kunnen complexe btw-regels van toepassing zijn, vooral bij de verkoop aan consumenten in andere EU-lidstaten.
bz-advies
De implementatie van DAC7 markeert een verschuiving in de fiscale behandeling van digitale platformeconomieën. Zowel platforms als hun gebruikers moeten zich bewust zijn van de nieuwe rapportageverplichtingen en de potentiële fiscale gevolgen. De verhoogde transparantie zal waarschijnlijk leiden tot een toename van btw-gerelateerde vragen en problemen, vooral bij gebruikers die onbedoeld de drempel voor btw-plicht overschrijden.